هندوانه یکی از میوه‌های پرمصرف در فصل تابستان – تات فا

هندوانه یکی از میوه‌های پرمصرف در فصل تابستان

هندوانه یکی از میوه‌های پرمصرف در فصل تابستان هندوانه میوه ای با طراوت، خوشمزه، دارای مواد مغذی، کم کالری و بدون چربی و سرشار از ویتامین های سالم و یکی از میوه‌های آبدار و پر مصرف در فصل تابستان است. تقریبا بیش از ۹۰ درصد این میوه را آب تشکیل می‌دهد. آنتی اکسیدان‌هایی که در […]

فواید هندوانه برای سلامتی

هندوانه یکی از میوه‌های پرمصرف در فصل تابستان

هندوانه میوه ای با طراوت، خوشمزه، دارای مواد مغذی، کم کالری و بدون چربی و سرشار از ویتامین های سالم و یکی از میوه‌های آبدار و پر مصرف در فصل تابستان است. تقریبا بیش از ۹۰ درصد این میوه را آب تشکیل می‌دهد.

آنتی اکسیدان‌هایی که در هندوانه وجود دارد خواص ضد التهابی دارند و می‌توانند رادیکال‌های آزاد و مواد مضر را از بدن دفع کنند؛ بنابراین این میوه می‌تواند در پیشگیری از بیماری موثر واقع شود. با توجه به وجود آب و الکترولیت‌ها مثل سدیم و پتاسیم در هندوانه؛ می‌تواند از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی مانند آسم،سکته قلبی و برخی سرطانها مانند سرطان روده و پروستات محافظت ‌کند.

هندوانه به کارکرد بهتر کلیه ها، دفع ادرار و در نهایت پیشگیری از سنگ کلیه کمک می‌کند. در واقع هندوانه حاوی ماده‌ای به نام سیترولین است که این ماده در بدن تبدیل به موادی می‌شود که بهبود گردش خون و تسکین درد‌های عضلانی را در پی دارد. این میوه حاوی ویتامین  C است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

مهم است که هندوانه کاملاً رسیده و شیرین باشد. هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین C و A است و نسبت به سایر میوه‌ها و سبزی‌ها، مقدار بیشتری بتاکاروتن دارد.

ویتامین A برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید است؛ یک فنجان هندوانه تقریباً یک چهارم میزان توصیه شده روزانه شما را در بر می گیرد؛ ویتامین A به مرطوب نگه داشتن پوست و مو کمک می کند و همچنین رشد سالم سلول های کلاژن و الاستین جدید را تسریع می کند. ویتامین C نیز در این زمینه مفید است، زیرا باعث رشد سالم کلاژن می شود.

پتاسیم موجود در هندوانه باعث رقیق شدن خون می شود و مصرف آن، برای افرادی که خون غلیظ دارند مناسب است. نقش پتاسیم در کاهش فشار خون اهمیت دارد؛ بنابراین این میوه برای افرادی که پرفشاری و غلظت خون دارند بسیار مفید و حائز اهمیت است.

همچنین هندوانه برای تعدیل مزاج مناسب است افرادی که صفرا در معده و کبدشان زیاد تولید می‌شود بیشتر از این میوه مصرف کنند.

مصرف هندوانه برای افرادی که دارای بدنی لاغر، خشک و گرم هستند بهتر است چون جلوی ضعف آنها را می‌گیرد.

فواید کلی هندوانه برای سلامتی

سلامت قلب و عروق و استخوان

لیکوپن موجود در هندوانه به ویژه برای سلامت قلب و عروق مهم است و اکنون به عنوان یک عامل مهم در ارتقای سلامت استخوان ها شناخته می شود.

کاهش چربی بدن

سیترولین، یک اسید آمینه ضروری، در هندوانه نشان داده است که تجمع چربی در سلول های چربی ما را کاهش می دهد.

ضد التهاب و پشتیبان آنتی اکسیدان

هندوانه سرشار از ترکیباتی است که التهاب را کاهش داده و رادیکال های آزاد را خنثی می کند. هندوانه های رسیده حاوی مقادیر بیشتری از این ترکیبات مفید هستند.

پشتیبان کلیه

هندوانه به افزایش جریان ادرار کمک می کند، اما به کلیه ها فشار نمی آورد. هندوانه به کبد کمک می کند تا آمونیاک (ضایعات حاصل از هضم پروتئین) را پردازش کند که در عین خلاص شدن از شر مایعات اضافی، فشار بر کلیه ها را کاهش می دهد.

پشتیبانی از عضلات و اعصاب

هندوانه غنی از پتاسیم است که یک الکترولیت طبیعی عالی است و به تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات در بدن کمک می کند. پتاسیم درجه و فرکانس انقباض ماهیچه های ما را تعیین می کند و تحریک اعصاب بدن ما را کنترل می کند.

هندوانه‌های قلیایی‌ساز

هندوانه وقتی کاملاً رسیده باشند، اثر قلیایی‌سازی در بدن دارد. خوردن مقدار زیادی مواد غذایی قلیایی ساز (تازه، رسیده، میوه و سبزیجات) می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری ناشی از رژیم غذایی پر اسید (یعنی گوشت، تخم مرغ و لبنیات) کمک کند.

بهبود سلامت چشم

هندوانه منبع فوق العاده ای از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. به تولید رنگدانه ها در شبکیه چشم کمک می کند و در برابر پیری محافظت می کند. و همچنین از شب کوری جلوگیری می کند. ویتامین A همچنین پوست، دندان ها، بافت اسکلتی و غشاهای مخاطی را سالم نگه می دارد.

حمایت از سیستم ایمنی، ترمیم زخم و جلوگیری از آسیب سلولی

ویتامین C موجود در هندوانه به طرز شگفت انگیزی بالاست. ویتامین C سیستم ایمنی بدن ما را بهبود می بخشد، به بهبود زخم ها کمک می کند و در مطالعات متعدد مشاهده شده است برای تشکیل بافت همبند جدید ضروری است. آنزیم‌های دخیل در تشکیل کلاژن (جزء اصلی بهبود زخم) بدون ویتامین C نمی‌توانند عمل کنند. اگر از زخم‌هایی که دیر ترمیم می‌شوند رنج می‌برید، مصرف میوه‌هایی را که دارای ویتامین C زیادی هستند؛ افزایش دهید.

 بهترین زمان خوردن هندوانه بین دو وعده غذایی است.

مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم می‌شود و در حالت ناشتا مخصوصاً در هوای گرم یا در هنگام تشنگی، مضر است.

در عین حال خوردن هندوانه برای افراد سردمزاج یا کسانی که معده سرد دارند مضر است و در طولانی مدت باعث ضعیف شدن عملکرد هضم و درد مفاصل می‌شود بنابراین بهتر است این افراد به همراه هندوانه، عسل و قند مصرف کنند.

منع مصرف هندوانه

وقتی هندوانه در مقادیر معقول خورده شود نباید عوارض جانبی جدی ایجاد کند و فواید زیادی برای حفظ سلامتی نیز دارد. با این حال، اگر روزانه به وفور از این میوه می خورید، ممکن است مشکلات ناشی از لیکوپن یا پتاسیم بیش از حد را تجربه کنید.

مصرف بیش از حد در روز به طور بالقوه می تواند باعث تهوع، اسهال، سوء هاضمه و نفخ شود.

افراد مبتلا به هایپرکالمی جدی یا پتاسیم بیش از حد در خونشان، نباید بیش از یک فنجان هندوانه در روز مصرف کنند که کمتر از ۱۴۰ میلی گرم پتاسیم دارد. هیپرکالمی می تواند منجر به ضربان قلب نامنظم و سایر مشکلات قلبی عروقی و همچنین کاهش کنترل عضلات شود.

می توانید تمام قسمت های هندوانه از جمله پوست و دانه ها را بخورید؛ اما هر ماده غذایی در کنار فواید، مضرات خاص خود را نیز به همراه دارد.

هندوانه میوه‌ای است که تاثیر آن بر مزاج سرد و گرم متفاوت است.

همچنین دوستداران هندوانه مراقب قند خود باشند.

منع مصرف هندوانه در افرادی که مشکل طحال دارند. علائم مشکل طحال بعد از خوردن هندوانه، احساس درد یا نفخ در محل چپ شکم و ایجاد تیرگی در رنگ بدن یا سفیدی چشمان است.

 افرادی که دچار بیماری افزایش پتاسیم خون هستند، نباید از مقادیر زیاد هندوانه استفاده کنند؛ چرا که باعث نامنظم شدن ضربان قلب و عدم کنترل عضلات خواهد شد.

افرادی که مشکلات گوارشی مانند نفخ دارند، در مصرف هندوانه زیاده روی نکنند؛ افراط در مصرف هندوانه، اختلال درسیستم گوارشی را در پی دارد.

مصرف غذاهای پرآب مانند هندوانه می تواند برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند وسوسه انگیز باشد زیرا کمک می کند احساس سیری کنند، اما باید در نظر داشت که مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات از هر نوعی به طور طبیعی به کاهش کالری رژیم غذایی کمک می کند.

اجزای هندوانه

هندوانه نارس با گوشت عمدتاً سفید دارای بتاکاروتن تقریباً صفر است. زمانی که میوه کاملاً قرمز شود، منبع عالی از فیتونوترینت است.  (فیتونوترینت ها، مواد مغذی گیاهی در کنار ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مواد غذایی هستند.)

با این حال، این بدان معنا نیست که قسمت های قرمز تنها قسمت های خوب هستند. مواد مغذی زیادی در همه قسمت های هندوانه وجود دارد،که شامل گوشت سفید نزدیک به پوست است که حاوی اسید آمینه سیترولین بیشتری نسبت به گوشت است.

سیترولین یک آمینو اسید ارزشمند است که به اسید آمینه آرژنین تبدیل می شود. این آمینو اسیدها جریان خون را تقویت می کنند که منجر به سلامت قلب و عروق، بهبود گردش خون و حتی درمان اختلال نعوظ می شود .

تخمه های هندوانه نیز به طرز شگفت انگیزی مغذی هستند، به خصوص اگر جوانه زده و پوسته پوسته شده باشند. آنها سرشار از پروتئین، منیزیم، ویتامین B و چربی های خوب هستند.