خواص درمانی عسل چیست؟ – تات فا

خواص درمانی عسل چیست؟

با ترکیب عسل با سایر محصولات طبیعی مانند آبلیمو یا دارچین، می توان فعالیت دستگاه گوارش را تقویت کرد.  به این ترتیب، مصرف عسل سوخت و ساز غذا را تسهیل می کند، به رفع اسیدیته معده کمک می کند و حتی به انتقال صحیح مواد به روده کمک می کند.

عسل خالص و طبیعی

خواص درمانی عسل چیست؟

عسل طبیعی دارای خواص بی شماری است، از تسکین گلودرد گرفته تا التیام زخم ها یا سوختگی ها.

پتانسیل ضد باکتریایی

عسل دارای خواص ضد باکتریایی بی شماری است  که به دلیل مهار کننده های موجود در آن همراه با گلوکز اکسیداز خاصیت باکتری کشی وسیعی دارد و به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد مسئول پیری زودرس پوست و همچنین عامل ایجاد بیماری های مزمن یا قلبی هستند.

 آنتی اکسیدان قوی

یکی دیگر از خواص عسل مربوط به اثرات آنتی اکسیدانی آن است. به این دلیل، به عنوان یک مکمل غذایی عمل می کند و از پیشرفت بیماری های قلبی یا سیستم ایمنی جلوگیری می کند. علاوه بر این، عسل دارای خواص ضد التهابی است و به بهبود سلامت چشم کمک می کند.

ضد عفونی کننده و ضد التهاب

در طول تاریخ از عسل برای التیام زخم های عفونی و سوختگی های کوچک استفاده شده است. زیرا عسل دارای خواص ضد عفونی کننده باورنکردنی است که احتمال عفونت در زخم های باز یا سوختگی را محدود می کند. برای این کار، عسل به سادگی همراه با برخی از گیاهان بر روی پوست استفاده می شود.  از این طریق می توان آفتاب سوختگی، کاهش لک های پوستی و زخم های عفونی را درمان کرد. از طرفی می توان از عسل برای کاهش التهاب عضلات نیز استفاده کرد. برای این کار کافی است مستقیماً روی ماهیچه بمالید و ماساژ دهید. این کار نه تنها تورم را کاهش می دهد، بلکه به تسکین درد نیز کمک می کند.

عسل به هضم غذا کمک می کند.

با ترکیب عسل با سایر محصولات طبیعی مانند آبلیمو یا دارچین، می توان فعالیت دستگاه گوارش را تقویت کرد.  به این ترتیب، مصرف عسل سوخت و ساز غذا را تسهیل می کند، به رفع اسیدیته معده کمک می کند و حتی به انتقال صحیح مواد به روده کمک می کند.

لذا عسل برای تسکین ناراحتی‌های معده مانند سنگینی معده یا یبوست استفاده می‌شود.

سرفه و گلودرد را برطرف می کند.

از جمله خواص عسل تسکین سرفه و گلودرد می باشد.  برای مبارزه با سرماخوردگی کافی است یک قاشق چای خوری عسل را به مقداری آب لیمو اضافه کنید.  در واقع، این دارو به اندازه خود داروهای سرفه یک درمان موثر است.

نگه داشتن یک قاشق چایخوری عسل خاص در دهان برای حدود یک دقیقه و سپس خوردن آن یک درمان فوری برای سرماخوردگی و گلودرد است.

به همین دلیل از عسل به طور گسترده ای به ویژه در کودکان برای کمک به تسکین گلودرد و مبارزه با سرماخوردگی استفاده می شود. همچنین برخلاف داروهای سرفه، عسل هیچ عارضه ای ندارد و به کودکان کمک می کند تا بهتر استراحت کنند

تامین رطوبت بدن

از رطوبت موجود در عسل می توان برای تامین رطوبت بدن استفاده کرد.

سایر خواص عسل

به غیر از خواصی که ذکر شد، عسل فواید دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به بهبود خواب، رفع استرس و حتی کاهش خستگی اشاره کرد.

علاوه بر این، از عسل برای بهبود مشکلات حافظه و حتی تنظیم قند خون یا درمان آسم نیز استفاده می شود.

ترکیب عسل

عسل عمدتاً از قندها  تشکیل شده است که ۳۸% مربوط به فروکتوز و ۳۱% مربوط به گلوکز است. درصد باقیمانده مربوط به ساکارز، مالتوز و سایر ترکیبات مشابه است.

به غیر از قندها، عسل دارای عناصر دیگری است که بر خواص باورنکردنی آن تأثیر می گذارد:

  • اسیدهای آمینه: در عسل می‌توان انواع مختلفی از اسیدهای آمینه آزاد را یافت. حضور پولینا برجسته است. اگرچه ما همچنین می توانیم آسپارتیک، گلوتامیک، آلین یا آرژنین را نیز پیدا کنیم.
  • پروتئین ها :درصد پروتئین ها تقریباً صفر است، زیرا حدود ۰.۲۶٪ است.
  • مواد معدنی : بسته به نوع عسل مواد معدنی موجود در آن متفاوت است. مواد معدنی مانند روی، منیزیم یا پتاسیم با در نظر گرفتن متغیرها، درعسل وجود دارد.
  • ویتامین ها : از جمله خواص عسل، ویتامین های فراوان آن است که با پوشش نیاز روزانه، قابلیت جذب بالایی دارند. ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامینB5، ویتامینB6، ویتامینB8، ویتامینB9، ویتامینC، ویتامین D و ویتامین K را می توانیم در عسل پیدا کنیم.
  • آنزیم‌ها :در عسل، می‌توان آنزیم‌هایی مانند آمیلاز A و B یا گلوکز اکسیداز را یافت.

زنبورها چگونه عسل درست می کنند؟

همانطور که می دانید زنبورها یک معده اضافی به نام “کشت” دارند و شهد، مایعی شیرین، را که از گل ها استخراج می کنند در آن ذخیره می کنند. شهد در معده زنبورها، به آنزیم های معده واکنش نشان می دهد. این عمل ترکیب شیمیایی آن را تغییر می دهد. زنبورها به طور ایمن این مایع را در شان ذخیره می کنند، که یک منبع غذایی پشتیبان برای حفظ آنها در طول زمستان است.

چگونه عسل را ذخیره کنم؟ 

تاریخ مصرف عسل خیلی راحت منقضی نمی شود اما در شرایط خاصی ممکن است عسل آلوده شود. عسل را در ظرفی در بسته و دور از نور و دمای شدید نگهداری کنید. بعد از مدتی ممکن است عسل شما شروع به کریستالی شدن کند.  این کاملا بی خطر است اما می تواند آن را دانه دانه و شیرین به نظر برساند. می‌توانید آن را با ظرف داخل آب گرم قرار دهید تا کریستال‌ها ذوب شوند، اما بدانید که دمای بالا می‌تواند عسل را بپزد و خواص آن را از بین ببرد و باعث تیره شدن رنگ آن شود. اگر رنگ عسل شما به شدت تغییر کرده است یا بو می دهد، از مصرف آن خود داری کنید وآن را بیرون بریزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *