چای سبز و سیاه – تات فا

چای سبز و سیاه

چای یک محصول طبیعی و سازگار با محیط زیست چای یک محصول طبیعی و سازگار با محیط زیست بوده و یک منبع تجدید پذیر است. گیاه چای به طور طبیعی به بسیاری از حشرات مقاوم است. یک فنجان چای سبز داغ با عطر و طعم گیاهی، احساس گرمی به بدن می دهد.  چای یک نوشیدنی […]

چای سبز، دارای خواص ضد التهابی بوده و برای سرطان مفید شناخته شده است.

چای یک محصول طبیعی و سازگار با محیط زیست

چای یک محصول طبیعی و سازگار با محیط زیست بوده و یک منبع تجدید پذیر است. گیاه چای به طور طبیعی به بسیاری از حشرات مقاوم است.

یک فنجان چای سبز داغ با عطر و طعم گیاهی، احساس گرمی به بدن می دهد.

 چای یک نوشیدنی فرح بخش است که فاقد سدیم، چربی، یا قند می باشد. و تقریبا عاری از کالری است.

چای بعد از آب دومین و پرمصرف ترین نوشیدنی در جهان است.

چای سبز و سیاه هر دو از یک گیاه به نام کاملیا سیننسیس بدست می آیند تفاوت آنها در برداشت و پردازش محصول می باشد.

چای بعد از آب دومین و پرمصرف ترین نوشیدنی در جهان

چای سبز با بخار پز کردن برگ های تازه گیاه کاملیا سیننسیس برای متوقف کردن اکسیداسیون و جلوگیری از تخمیر و فعالیت هر گونه آنزیم به دست می آید در حالیکه برای بدست آوردن چای سیاه برگ های سبز پس از چیدن شدن بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت گسترده می شوند در طی این فرایند برگ پژمرده شده و بسیاری از رطوبت خود را از دست داده ، نرم و قابل انعطاف می شود. این حالت اجازه می دهد تا برگ بدون پاره شدن نورد شده و برای فرایند تخمیر آماده شود.

  • کافئین موجود در چای سیاه ۲تا۳ برابر بیشتر از چای سبز است.
  • یک فنجان چای سیاه (حدود ۲۳۷ گرم) حاوی ۲ کالری ، ۱ گرم کربوهیدرات و همچنین ۲۶ درصد از نیازهای روزانه منگنز و مقدار کمی ریبوفلاوین ، فولات ، منیزیم ، پتاسیم و مس است.
  • چای سبز دم کرده، بدون شکر یک نوشیدنی فاقد کالری است.
  • به طور کلی، چای منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است.

برخی از ویتامین ها، مانند ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین C و ویتامین E نیز در چای سبز یافت می شود. چای سبز همچنین دارای مقادیر کمی از مواد معدنی است که برای سلامتی مهم است.

فواید چای سبز

۱- چای سبز کلسترول را کاهش می دهد

چای حاوی فلاونوئید است،ترکیباتی طبیعی با خاصیت آنتی اکسیدانی،آنتی اکسیدان ها از آسیب رساندن رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و می تواند کلسترول را کاهش دهد.

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن چای سبز تاثیر قابل توجهی در کاهش کلسترول بد خون (LDL) دارد. در حالی که هیچ تاثیری بر روی کلسترول خوب خون (HDL) ندارد.

خواص درمانی چای سبز در درجه اول به علت خصوصیات آنتی اکسیدانی آن است.

چای سبز حاوی ترکیبات فعال مختلف است که می تواند سلامتی را بهبود بخشد. ترکیبهای موجود در

چای سبز دارای اثرات بیولوژیک هستند.

برخی مطالعات نشان می دهد که آنها به طور بالقوه در کاهش خطر ابتلا به عفونت موثر هستند.
Streptococcus mutans  استرپتوکوکوس موتانس باکتری مضر در دهان است. که باعث تشکیل پلاک و یکی از عوامل منجر به حفره و پوسیدگی دندان است. مطالعات نشان می دهد که ترکیبهای موجود در چای سبز می تواند رشد استرپتوکوک موتانس را مهار کند.

۲- چای سبز سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

نوشیدن چای سبز یک راه عالی برای بالا بردن سوخت و ساز بدن است، با افزایش سوخت و ساز، بدن انرژی بیشتری می سوزاند که به نوبه ی خود کاهش وزن را به دنبال دارد.

چای سبز با افزایش سوخت وساز بدن در کوتاه مدت تاثیر قابل توجهی در سوزاندن چربی دور کمر و چربی شکمی دارد.

۳- چای سبز – درمان آکنه ؟

از دست دادن وزن یکی از خواص مهمی است که چای سبزبه طور گسترده به خاطر آن مصرف می شود. اما اثرات بهداشتی مثبت در ارتباط با نوشیدن چای سبز فراتر از این مزیت می باشد. تحقیقات نشان می دهد، اضافه کردن چای سبز به رژیم غذایی به مبارزه با آکنه و حفظ پوست کمک می کند.
Epigallocatechin-3-gallate (EGCG)  یکی از ترکیبهای عمده موجود در چای سبز است که در تولید وعملکرد هورمونهای مرتبط با آکنه موثر است. چای سبز خواص سمیت زدایی و ضد التهابی دارد که به محافظت پوست در مقابل آکنه کمک می کند.

۴- خواص آنتی اکسیدانی

خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری قوی ، چای سبز منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها از جمله کاتچین است که در کم کردن سرعت پیری و محافظت در برابر بیماری ها کمک می کنند.

۵- مزیت ضد آلرژی

یکی از مزایای دیگر که به چای سبز نسبت داده شده ، پتانسیل چای سبز به منظور کمک در برابر انواع خاصی از واکنش های آلرژیک مانند تب یونجه است. چای سبز به عنوان یک جایگزین بالقوه و یا مکمل درمان برای انواع خاصی از آلرژی پیشنهاد شده است .

۶- تقویت سیستم ایمنی و خواص کاهش استرس

چای سبز غنی از theanine است. اسید آمینه ای سودمند که تقریبا به طور انحصاری در گیاهان کاملیا سیننسیس یافت می شود. تحقیقات نشان می دهد که theanine در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است و برای مبارزه با عفونت کمک می کند. یکی از مزایای بهداشتی theanine کمک به مدیریت استرس و حفظ آرامش است. اثرات آرامش بخش چای سبز معمولا حدود ۴۰ دقیقه بعد از نوشیدن چای سبز پدیدار می شود.

۷- خواص ضد التهابی

ترکیبهای موجود چای بالقوه آنتی اکسیدان های یافت شده ، عمدتا در چای سبز، دارای خواص ضد التهابی بوده و برای سرطان مفید شناخته شده است.

مضرات چای

  • افرادی که به کافئین حساس هستند با مصرف چای ممکن است بی خوابی، اضطراب و یا ناراحتی معده را تجربه کنند.
  • چای هنگاهی که همراه غذا مصرف شود از جذب آهن موجود در غذا جلوگیری می کند.
  • مصرف چای اگر با داروهای محرک همزمان باشد احتمال دارد فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد.
  • برای حفظ کیفیت ، چای باید در ظرف کدر و محفوظ از جریان هوا در یک مکان خشک نگهداری شود.