رزماری یا اکلیل کوهی،کاهش درد عضلانی، بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی بدن – تات فا

رزماری یا اکلیل کوهی،کاهش درد عضلانی، بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی بدن

رزماری یا اکلیل کوهی،کاهش درد عضلانی، بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی بدن رزماری از گیاهان دارویی بومی مدیترانه ای و معطر است. نام رزماری برگرفته از کلمات لاتین ros به معنی شبنم و marinus به معنای دریا، به مفهوم  شبنم دریا است این گیاه علاوه بر طعم خوبی که به غذاها می دهد منبع خوبی […]

رزماری یا اکلیل کوهی

رزماری یا اکلیل کوهی،کاهش درد عضلانی، بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی بدن

رزماری از گیاهان دارویی بومی مدیترانه ای و معطر است. نام رزماری برگرفته از کلمات لاتین ros به معنی شبنم و marinus به معنای دریا، به مفهوم  شبنم دریا است این گیاه علاوه بر طعم خوبی که به غذاها می دهد منبع خوبی از آهن، کلسیم، و ویتامین B6 است.

رزماری همراه با بسیاری از گیاهان دیگر مانند مرزنگوش، آویشن، ریحان، و اسطوخودوس، یک عضو از خانواده نعناع  است.

این گیاه از زمان های قدیم بخاطر خواص دارویی آن مورد ستایش بوده، رزماری به طور سنتی برای کمک به کاهش درد عضلانی، بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی بدن و گردش خون، و تقویت رشد مو استفاده شده است .

خواص درمانی

رزماری منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان  نقش مهمی در خنثی سازی ذرات مضر در خون به نام رادیکال های آزاد ایفا می کند.

این تصور است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود گردش خون  نیز کمک می کند. 

بهبود هضم غذا – دمنوش رزماری برای درمان سوء هاضمه مفید است.

جلوگیری از پیری مغز – یک تحقیق در دانشگاه کیوتو ژاپن نشان داد که رزماری به طور قابل توجهی ممکن است به جلوگیری از پیری مغز کمک کند.

حفاظت عصبی – دانشمندان دریافته اند که رزماری بر روی مغز تاثیر دارد.  رزماری حاوی یک عنصربه نام کارنوسیک اسید است که قادر به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد در مغز است.

ضد سرطان – تحقیقات نشان می دهد که عصاره رزماری دارای اثرات ضد تکثیر در سرطان خون انسانی و سلول های سرطان پستان دارد. اضافه کردن عصاره رزماری به گوشت چرخ کرده شکل گیری عوامل سرطان زا در طول پخت و پز را کاهش می دهد.

حفاظت در مقابل دژنراسیون ماکولا – یکی از اجزاء مهم رزماری، کارنوسیک اسید است که به طور قابل توجهی می تواندسطح سلامت چشم را ارتقاء دهد.

عوارض جانبی

رزماری، زمانی که در دوزهای پایین مصرف شود معمولا بی خطر است. با این حال دوزهای بالا ممکن است عوارض جانبی زیر را داشته باشد. ا گر چه نادر است.

استفراغ

اسپاسم

اغماء

دوزهای بالای رزماری ممکن است سبب سقط جنین شود. بنابراین برای زنان باردار توصیه نمی شود.

رزماری دارای برگ  سوزنی شکل و گل صورتی، سفید، آبی و یا بنفش است .