جو غنی از فیبر به نام بتا گلوکان – تات فا

جو غنی از فیبر به نام بتا گلوکان

با ارزش ترین فیبر نامحلول دارویی جو، بتا گلوکان نام دارد که نه تنها به هضم غذا کمک می کند، بلکه باعث کاهش کلسترول و قند خون نیز می شود و می تواند خطر بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد. هیچ ماده غذایی دیگری به جز جو حاوی بتا گلوکان نیست.

جو

جو غنی از یک نوع خاص از فیبر به نام بتا گلوکان

جو یکی از قدیمی ترین گیاهان کشت شده و مقاوم ترین محصولات نسبت به شرایط آب و هوایی است. در بعضی شرایط آب و هوایی که آب، سبب محدود کردن تولید غلات می‌شود، جو می‌تواند بیشترین محصول را تولید کند.

مواد معدنی جو

جو حاوی منگنز، سلنیوم، فسفر، فیبر، منیزیم، روی و همچنین tocols (ویتامین E)، فلاونوئیدها و غنی از کاروتنوئید می باشد.

جو غنی از فیبر

با ارزش ترین فیبر نامحلول دارویی جو، بتا گلوکان نام دارد که نه تنها به هضم غذا کمک می کند، بلکه باعث کاهش کلسترول و قند خون نیز می شود و می تواند خطر بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد. هیچ ماده غذایی دیگری به جز جو حاوی بتا گلوکان نیست.

این نوع خاص از فیبر برای کمک به کاهش کلسترول بد خون شناخته شده است.

مطالعات نشان می دهد که افراد با کلسترول بالا فقط با مصرف ۳ گرم فیبر جو در طول روز (مقدار موجود در یک کاسه بلغور جو) می توانند کلسترول خود را کنترل و به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی را کاهش دهند.

یک فنجان (۸۱گرم) جو خشک حاوی ۸.۲ گرم فیبر است.  مصرف روزانه ۲۵گرم فیبر برای زنان و ۳۸ گرم برای مردان توصیه شده است. میزان فیبر ممکن است در انواع جو متفاوت باشد.

کالری یک فنجان جو خشک (۸۱گرم) تقریبا دارای ۳۰۷ کالری است.

جو، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به طور کلی، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

جو جوانه زده به طور طبیعی سرشار از مالتوز است، نوعی قند که برای اهداف مختلف استفاده می شود. شربت مالت جو از مالتوز جو تهیه می شود که به عنوان یک شیرین کننده طبیعی عمل می کند.

مزایای بالقوه جو برای سلامتی عبارتند از:

 کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر

 کاهش سطح کلسترول

 کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ.

مطالعات زیادی نشان می دهد خوردن غلات سبوس دار مانند جو، در پیش گیری از سکته ایسکمیک، دیابت، مقاومت به انسولین، چاقی و مرگ زودرس مرتبط است.

آماده سازی جو

دانه‌های کامل جو با پوست حاوی فیتین هستند، ماده‌ای که در پوسته آن قرار دارد. مواد معدنی مهمی مانند آهن و کلسیم را به هم متصل می کند و آنها را برای بدن بی فایده می کند. در صورت امکان، اجازه دهید جو یک شب در آب سرد زیاد خیس بخورد و روز بعد آب خیسانده را دور بریزید. این به شما امکان می دهد مقداری از فیتین موجود در پوست را حذف کنید و بدن بهتر می تواند از مواد معدنی استفاده کند. همچنین خیساندن جو باعث پخت سریعتر آن می شود.

اشکال مختلف جو

جو در اشکال مختلفی از جمله: دانه های کامل، پوست کنده، پولک و آرد موجود است.

اطلاعات تغذیه ای

جو در مقایسه با بسیاری از غلات دیگر، از نظر چربی و کالری کمتر اما فیبر و مواد معدنی کمیاب بیشتری دارد.

آیا جو بهتر از برنج است؟ یک پیمانه جو پخته کالری کمتری دارد اما فیبر بیشتری نسبت به یک وعده برنج دارد.

آیا جو بهتر از گندم است؟ جو و گندم شباهت های مشترکی دارند اما دو نوع مختلف از غلات هستند. جو فیبر بیشتری از گندم کامل دارد، اما هر دو با مزایای سلامتی مانند کاهش کلسترول مرتبط هستند.

اقدامات احتیاطی و عوارض احتمالی

جو به طور طبیعی حاوی پروتئین گلوتن است. این بدان معناست که جو ممکن است غله مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن نباشد. پروتئین های حاوی گلوتن را می توان با جوانه زدن و تخمیر دانه ها کاهش داد، اما برخی دست نخورده باقی می مانند.

هضم گلوتن برای برخی افراد ممکن است دشوار باشد و در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن واکنش‌های مختلفی از جمله سوء جذب مواد مغذی، سندرم روده، سطح انرژی پایین، نفخ، یبوست و سایر علائم را ایجاد کند.

اگر سیستم گوارشی حساس، IBS یا علائم سندرم روده دارید، ممکن است منطقی باشد که از جو و سایر غلات، حداقل برای مدتی، اجتناب کنید تا به روده خود اجازه بهبودی داده شود.

بسیاری از سبزیجات و میوه ها حاوی مواد مغذی مشابه جو هستند، بنابراین جو و سایر غلات برای هیچ رژیم غذایی سالم ضروری نیستند. اگر هیچ واکنش منفی به غلات یا گلوتن ندارید، جو می تواند بخشی مفید از رژیم غذایی شما باشد.