آهن یک ماده ضروری برای انتقال اکسیژن به تمام بدن – تات فا

آهن یک ماده ضروری برای انتقال اکسیژن به تمام بدن

آهن اساسي ترين ماده اوليه براي ساخت گلبولهاي قرمز خون است اگر در بدن کمبود آهن وجود داشته باشد  بدن نمی تواند به اندازه کافی گلبول های قرمز بسازد. کمبود گلبولهای قرمز خون را، کم خونی یا فقر آهن می نامند.

منابع آهن در رژیم غذایی

آهن یک ماده معدنی ضروری برای انتقال اکسیژن به تمام قسمت های بدن

آهن یک ماده معدنی ضروری مورد استفاده برای انتقال اکسیژن به تمام قسمت های بدن است.

آهن اساسی ترین ماده اولیه برای ساخت گلبولهای قرمز خون است اگر در بدن کمبود آهن وجود داشته باشد  بدن نمی تواند به اندازه کافی گلبول های قرمز بسازد. کمبود گلبولهای قرمز خون را، کم خونی یا فقر آهن می نامند.

کمبود خفیف آهن می تواند به کم خونی، خستگی و ضعف منجر شود و کمبود مزمن آهن به نارسایی اندام های بدن منجر می شود.

تا چند دهه پیش، مردم کشور ما برای غنی کردن غذا از آهن هنگام پخت غذا یک کفگیر آهنی به نام حسوم درون ظرف قرار می‌دادند.

 

کفگیر آهنی به نام حسوم
کفگیر آهنی به نام حسوم

مواد معدنی ضروری هنگامی که از مواد غذایی تامین می شوند، بیشترین قدرت را دارند.

کمبود مواد معدنی مانند آهن

اگر با کمبود مواد معدنی مانند آهن مواجه هستید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشید، در این صورت احتیاط کنید زیرا مصرف زیاد مکمل های معدنی می تواند مضر باشد. به عنوان مثال آهن بیش از حد منجر به تولید رادیکال های آزاد مضر، ایجاد اختلال در متابولیسم بدن و باعث آسیب به اندام هایی مانند قلب و کبد می گردد.

بدن به صورت طبیعی قادر به تنظیم جذب آهن می باشد بنابر این آهن بیش از حد بسیار نادر است و معمولا فقط زمانی اتفاق می افتد که مکمل آهن استفاده شده باشد.

برخی از گروه های جمعیتی مانند کودکان و زنان بیشتر مستعد ابتلا به کمبود آهن هستند. به عنوان مثال خانمهایی که در دوران قاعدگی خونریزی بیش از حد دارند، شایع است و یا در خانمهای باردار نیز به علت اینکه بدن آنها به آهن بیشتری احتیاج دارد معمول است.

بهترین منابع آهن در رژیم غذایی

گوشت قرمز یکی از بهترین منابع آهن در رژیم غذایی است.

این ماده مغذی همچنین در ماهی ها، در ران و بال مرغ و بوقلمون، در برخی میوه های خشک، دانه ها، سبزیجات سبز تیره، تخم آفتابگردان، غلات سبوس دار، حبوبات (عمدتا عدس ، نخود و لوبیا) وجود دارد.

آجیل مانند بادام، فندق و گردو از منابع غذایی طبیعی حاوی آهن هستند.