کلسیم ماده مغذی و لازم برای رشد – تات فا

کلسیم ماده مغذی و لازم برای رشد

کلسیم ماده مغذی و لازم برای رشد کلسیم ماده مغذی و لازم برای رشد و نگهداری دندانها و استخوان ها، سیگنالینگ عصبی، انقباض عضلات و ترشح برخی از هورمون ها و آنزیم ها است. کمبود کلسیم کمبود کلسیم با توجه به شدت آن می تواند منجر به بی حسی در انگشتان دست و انگشتان پا، […]

کلسیم ماده مغذی و لازم برای رشد

کلسیم ماده مغذی و لازم برای رشد

کلسیم ماده مغذی و لازم برای رشد و نگهداری دندانها و استخوان ها، سیگنالینگ عصبی، انقباض عضلات و ترشح برخی از هورمون ها و آنزیم ها است.

کمبود کلسیم

کمبود کلسیم با توجه به شدت آن می تواند منجر به بی حسی در انگشتان دست و انگشتان پا، گرفتگی عضلات، تشنج، بی حالی، کاهش اشتها و ضربان غیر طبیعی قلب شود،  کمبود طولانی مدت کلسیم می تواند منجر به پوکی استخوان گردد.

کلسیم اضافی

کلسیم اضافی (به ویژه از طریق مکمل ها) می تواند منجر به سنگ کلیه، کلسیفیکاسیون بافت نرم و افزایش خطر ابتلا به بیماری های عروقی مانند سکته مغزی و حمله قلبی شود.

مصرف کلسیم

مصرف کلسیم کافی در دوران کودکی، بزرگسالی و اوایل بزرگسالی تا ۳۰ سالگی برای افزایش توده استخوانی ضروری است. هرچه توده استخوان در این سن بیشتر باشد، خطر ابتلا به پوکی استخوان کمتر خواهد شد، علاوه بر رژیم غذایی پر کلسیم، ویتامین D و ورزش منظم نیز خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

غذاهای پر کلسیم

غذاهای پر کلسیم شامل شیر، ماست، پنیر، سبزیجات برگ دار، لوبیا، بامیه، ماهی قزل آلا و کدو است.

 مقدار مصرف روزانه (DV) برای کلسیم ۱۳۰۰ میلی گرم است، اگرچه مصرف کلسیم بیشتر باعث افزایش سطح کل کلسیم شما خواهد شد اما هرچه کلسیم بیشتری مصرف کنید، میزان جذب آن نیز کمتر می شود.

مصرف ویتامین D باعث افزایش جذب کلسیم می شود. این ماده در غذاها یافت می شود یا با قرار گرفتن پوست در برابر آفتاب ایجاد می شود.

 جذب کلسیم با افزایش سن کاهش می یابد و افراد بالای ۵۰ سال باید کلسیم بیشتری مصرف کنند، زنان باردار کلسیم بیشتری جذب می کنند.

سیگنالینگ عصبی: تحریک پذیری الکتریکی و انتشار سیگنال

Daily Value (DV)