فواید و مضرات شکلات تلخ – تات فا

فواید و مضرات شکلات تلخ

فواید و مضرات شکلات تلخ مواد اولیه شکلات تلخ دانه های کاکائو، شکر، امولسیفایر (ماده فعال در سطح) مانند لسیتین، و طعم هایی مانند وانیل هستند. در تهیه ی  شکلات تلخ ۶۰ درصد و یا حتی بالاتر تا ۸۰٪ برای بارهای بسیار تلخ  دانه های کاکائو استفاده می شود. طیف وسیعی از شکلات ها با […]

فواید و مضرات شکلات تلخ

فواید و مضرات شکلات تلخ

مواد اولیه شکلات تلخ دانه های کاکائو، شکر، امولسیفایر (ماده فعال در سطح) مانند لسیتین، و طعم هایی مانند وانیل هستند. در تهیه ی  شکلات تلخ ۶۰ درصد و یا حتی بالاتر تا ۸۰٪ برای بارهای بسیار تلخ  دانه های کاکائو استفاده می شود.

طیف وسیعی از شکلات ها با کاکائو تهیه می شوند که واژه های شکلات تلخ، شکلات نیمه شیرین، شکلات تلخ شیرین برای تشخیص انواع آن رایج  هستند.

ویژگی هایی که شکلات  تلخ باید داشته باشد

حد اقل ۶۰ درصد کاکائو استفاده شده باشد.

از کره کاکائو یا روغن نخل و نارگیل ساخته شده باشد.

از روغن هیدروژنه یا نیمه هیدروژنه در ترکیب آن استفاده نشده باشد.

رنگ شکلات هرچه تیره تر باشد بهتر است زیرا  شامل رنگدانه هایی  مانند  فلاونوئیدها می باشد . فلاونوئیدها خواص درمانی زیادی دارند.

 مزایای شکلات تلخ

خوردن شکلات تلخ می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی کمک کند.

  ains flavanols موجود درشکلات تلخ خواص آنتی اکسیدان دارد که از آسیب رساندن رادیکالهای آزاد به سلول های سالم جلوگیری می کند.

تحقیقات نشان داده خانم‌هایی که روزانه ۴۵ گرم شکلات تلخ مصرف می‌کردند ۲۰ درصد کمتر از سایر خانم‌ها در معرض سکته‌های قلبی قرار گرفته‌اند.

خوردن شکلات تلخ می تواند به کاهش کلسترول بد کمک کند.

شکلات تلخ عمدتا شامل اسید استریک و اسید اولئیک است. استریک اسید چرب اشباع است، اما بر خلاف سایر اسیدهای چرب اشباع، سطح کلسترول خون را افزایش نمی دهد. اسید اولئیک نیز چربی اشباع شده است و کلسترول را افزایش نمی دهد و حتی ممکن است آن را کاهش دهد.

خوردن شکلات تلخ می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

فنول موجود در کاکائو که در چای سبز نیز یافت می شود می تواند به افزایش جریان خون کمک کند. نتایج تحقیقات در دانشگاه کلمسون نشان داد  شکلات تلخ فواید زیادی برای سلامتی دارد که در انواع دیگر شکلات دیده نمی شود. اگر فشار خون شما بالا است شکلات تلخ به کاهش فشار خون شما کمک می کند و با افزایش سطوح سروتونین و اندروفین منجر به بهبود خلق و خو و احساس شادی می شود.

خوردن شکلات تلخ می تواند به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون کمک کند.

flavanols   موجود در شکلات تلخ  اندوتلیوم endothelium  شریان ها  را تحریک کرده و منجر به تولید نیتریک اکساید می شود. یکی از کارهایی که  Nitric Oxide  انجام می دهد فرستادن پیام به شریان ها می باشد که سبب  شل (relax) شدن آنها می شود و مقاومت شریانها  را نسبت به جریان خون کاهش داده در نتیجه فشار خون کاهش می یابد.

شکلات تلخ نشاط آفرین است .

شکلات تلخ حاوی   phenylethylamine (PEA)است، که یک ترکیب آلی می باشد و باعث آزاد شدن اندروفین ها و سروتونین در مغز می شود که این مواد باعث افزایش حالت سرخوشی می شوند.  کاکائو خاصیت رقیق ‌سازی خون را دارد و مانند آسپرین عمل کرده و جریان خون را بهبود می‌بخشد تحقیقات مختلف نشان داده که بهبود یافتن جریان خون در دید چشم نیز تاثیرگذار است. همچنین گفته می شود که خوردن شکلات تلخ به کاهش وزن نیز کمک می کند.

ویتامین

 شکلات تلخ سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منکنز، منیزیم، مس و آهن است که می تواند در جلوگیری از سکته مغزی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ موثر باشد.

همچنین دارای مقدار زیادی از فسفر، روی و سلنیوم است .

شکلات تلخ منبع قدرتمندی از آنتی اکسیدان ها است

آیا شکلات تلخ همیشه خوب است؟

در حالی که شکلات تلخ منافع زیادی دارد، گاهی اوقات می تواند اشکالاتی نیز داشته باشد.

میزان بالای کافئین در شکلات تلخ می تواند شما را وحشت زده و عصبی کند.

اگر شما از سردرد شدید یا میگرن رنج می برید، باید از خوردن شکلات تلخ پرهیز کنید زیرا این شکلات حاوی تیرامین می باشد که یک ماده شیمیایی طبیعی است وبا میگرن مرتبط است.

آیا آن را با شیر مصرف کنیم ؟

نوشیدن شیر با شکلات تلخ می تواند تاثیر آنتی اکسیدانی آن را  کاهش دهد زیرا شیر به آنتی اکسیدان ها متصل می شود و آنها را از انجام کار خود را باز می دارد.  آنتی اکسیدان ها اثر مفیدی بر روی سطح کلسترول دارند.

عوارض جانبی مصرف کافئین

شکلات تلخ دارای کافئین بیشتری نسبت به شیر شکلات و شکلات سفید است.

مصرف مقدار زیادی از شکلات تلخ می تواند منجر به افزایش ضربان قلب، اسهال، اضطراب، تحریک پذیری، عصبانیت، و کم آبی بدن شود. همچنین کافئین می تواند باعث افزایش فشار خون و مشکل در تمرکز شود.

کافئین می تواند باعث بی خوابی شود بنابراین باید از خوردن شکلات تلخ قبل از خوابیدن خود داری کرد.  اگر شما به کافئین حساسیت دارید و یا از فشار خون بالا رنج می برید، باید از مصرف مقادیر زیادی از شکلات تلخ پرهیز نمایید.

کافئین زیاد موجود در این ماده غذایی آرامش افراد را بر هم می‌زند و بی‌ خوابی و بی‌حوصلگی در پی دارد.