فواید و کابردهای درمانی پونه کوهی – تات فا

فواید و کابردهای درمانی پونه کوهی

پونه کوهی حاوی ترکیباتی به نام فنل، ترپن و ترپنوئید است. آنها خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند. تصور می شود که این ترکیبات زمینه ساز بسیاری از فواید سلامتی پونه کوهی هستند.

فواید و کابردهای پونه کوهی

فواید و کابردهای پونه کوهی

پونه کوهی که از نظر گیاه شناسی با نام Origanum vulgare شناخته می شود، گیاهی گلدار از خانواده نعناع است این گیاه قرن ها است که به عنوان یک ادویه آشپزی برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود.

برگ های پونه کوهی به صورت تازه، اما بیشتر به صورت خشک شده و کوبیده شده استفاده می شود. پونه کوهی همراه با ریحان یک ادویه کلاسیک و محبوب است که در بسیاری از غذاهای گوشتی، ماهی و سبزیجات  به ویژه گوجه فرنگی و همچنین پاستا، پیتزا و سالاد استفاده می شود. با این حال، می‌توان روغن آن را که مملو از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات قدرتمندی است و فواید ثابت شده‌ای برای سلامتی دارد، استفاده کرد.

روغن پونه کوهی یک آنتی بیوتیک طبیعی و عامل ضد قارچی موثر است و ممکن است به کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول نیز کمک کند.

پونه کوهی دارای رایحه ای تند و کمی تلخ است. مهم ترین اجزا که بو را ایجاد می کنند، دو فنل کارواکرول  و تیمول هستند. کارواکرول معمولاً ماده اصلی است. خشک کردن پونه کوهی باعث تشدید عطر آن می شود.

(کارواکرول فراوان ترین فنل موجود در پونه کوهی است، که رشد چندین نوع باکتری مختلف را متوقف می کند.)

(این ضد قارچ طبیعی می تواند از سیستم ایمنی حمایت کرده و در برابر سموم محافظت کند.)

پونه کوهی حاوی ترکیباتی به نام فنل، ترپن و ترپنوئید است. آنها خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند. تصور می شود که این ترکیبات زمینه ساز بسیاری از فواید سلامتی پونه کوهی هستند.

(فنل ترکیب آلی آروماتیک با فرمول شیمیایی C۶H۵OH است که نوعی الکل سوم محسوب می شود.)

(ترپنها، مولکولهای آلی نسبتا کوچکی هستند که تنوع ساختاری گسترده‌ای دارند.)

(ترپنوئید کلاسی از مواد شیمیایی الی در گیاهان هستند که که از ترکیب ۵ کربن مشتق می شوند.)

رزمارینیک اسید: آنتی اکسیدان قوی به محافظت در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. (رادیکال های آزاد می توانند بر روی گروههای مختلف مهم از مولکولهای بیولوژیکی مانند اسیدهای نوکلئیک، لیپیدها و پروتئین ها تأثیر منفی بگذارند و تجمع آن‌ها در بدن خطرناک است و عامل بیماری‌های خطرناکی چون سرطان می‌باشد.)

مزیت ها و کاربرد بالقوه پونه کوهی

۱. آنتی بیوتیک طبیعی

کارواکرول موجود در پونه کوهی به مبارزه با باکتری ها کمک می کند و رشد چندین نوع باکتری مختلف را متوقف می کند.

 باکتری استافیلوکوکوس اورئوس یکی از شایع ترین علل عفونت است که منجر به بیماری هایی مانند مسمومیت غذایی و عفونت های پوستی می شود .

۲. آنتی اکسیدان قوی

آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. پونه کوهی حاوی ۳ تا ۳۰ برابر سطوح آنتی اکسیدان نسبت به سایر گیاهان مانند آویشن و مرزنجوش است.

از آنجایی که روغن پونه کوهی بسیارغلیظ است، شما به روغن پونه کوهی بسیار کمی نیاز دارید تا از فواید آنتی اکسیدانی آن بهره مند شوید. پونه کوهی تازه دارای محتوای آنتی اکسیدانی بسیار بالایی است.

۳. درمان عفونت های قارچی

مخمر نوعی قارچ است. می تواند بی ضرر باشد، اما رشد بیش از حد آن می تواند منجر به مشکلات روده و عفونت هایی مانند برفک دهان شود. شناخته شده ترین مخمر کاندیدا است که شایع ترین علت عفونت های قارچی در سراسر جهان است.

در مطالعات آزمایشی، مشخص شده است که اسانس پونه کوهی در برابر پنج نوع مختلف کاندیدا، بخصوص آنهایی که باعث عفونت در دهان و واژن می شوند، موثر است.

همچنین مطالعات آزمایشی نشان داده است که کارواکرول، یکی از ترکیبات اصلی روغن پونه کوهی، در برابر کاندیدا بسیار موثر است.

کاندیدا معمولترین عامل عفونت قارچی در دنیای پزشکی محسوب می‌شود. بسیاری از گونه‌های کاندیدا جزو قارچ‌های  بی خطر یا اندوسیمبیون در بدن میزبان، از جمله انسان هستند. بااین‌حال، هنگامی که دفاع مخاطی یا سیستم ایمنی بدن دچار کاستی شود، این گونه کاندیدا می‌توانند با فرصت طلبی موجب بیماری شوند. سطوح بالای مخمر کاندیدا با برخی از بیماری های روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مرتبط است.

۴. بهبود سلامت روده

پونه کوهی از طرق مختلفی با از بین بردن انگل های روده و محافظت در برابر سندرم روده برای سلامت روده مفید است. مصرف پونه کوهی کار روده ها را منظم می کند و جهت اسهال نیز داروی سود بخشی است.

۵. خواص ضد التهابی

التهاب در بدن با تعدادی از اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که روغن پونه کوهی التهاب را کاهش دهد .کارواکرول، یکی از اجزای کلیدی در روغن پونه کوهی است که التهاب را کاهش می دهد.

۶. تسکین درد

روغن پونه کوهی به طور قابل توجهی درد را کاهش و اثرات تسکین دهنده درد، مشابه برخی از داروهای رایج را اعمال می کند.

۷. خاصیت مبارزه با سرطان

کارواکرول، یکی از ترکیبات روغن پونه کوهی است که دارای خواص مبارزه با سرطان می باشد.

مطالعات اولیه نشان داده است که کارواکرول فراوان ترین ترکیب موجود درروغن پونه کوهی، رشد سلول های سرطانی را مهار می کند.

استفاده از روغن پونه کوهی

عصاره روغن پونه کوهی به صورت کپسول و قرص در دسترس است.

از آنجایی که قدرت مکمل‌های پونه کوهی می‌تواند متفاوت باشد، خواندن دستورالعمل‌های روی بسته‌های جداگانه برای دستورالعمل‌های نحوه استفاده از محصول مهم است.

اسانس پونه کوهی نیز موجود است و می توان آن را با روغن حامل مانند روغن زیتون رقیق کرد و به صورت موضعی استفاده کرد. توجه داشته باشید که هیچ اسانسی نباید خورده شود.

هیچ دوز موثر استانداردی از اسانس پونه کوهی وجود ندارد. با این حال، اغلب با حدود ۱ قاشق چایخوری (۵ میلی لیتر) روغن زیتون در هر قطره اسانس پونه کوهی مخلوط می شود و مستقیماً روی پوست اعمال می شود.

به خاطر داشته باشید که اسانس پونه کوهی مانند سایر اسانس ها، نباید به صورت خوراکی مصرف شود.

استفاده دارویی از پونه کوهی

درمان ناراحتی های عصبی: محلول دم کرده پونه کوهی را در آب وان حمام بریزید و در آن دراز بکشید و خود را ماساژ بدهید.

درمان زخمهای حاصله از واریس: شستشوی این زخمها با دم کرده پونه کوهی آنها را التیام می بخشد.

درمان بی اشتهایی: ۲۰گرم از ساقه های خشک و گلدار پونه کوهی را در یک لیتر آب جوش بریزید و مدت ۱۲ دقیقه کنار بگذارید تا دم بکشد، آن را از صافی عبور دهید و با عسل شیرین کنید و قبل از هر وعده غذایی یک فنجان از آن بنوشید. این دم کرده قدرت از دست رفته اشخاص کم خون را که اخیرا از بستر بیماری برخاسته و ضعف دارند را باز می گرداند.

درمان بحرانهای کبدی: دم کرده ساقه های گلدار پون کوهی داروی موثری برای رفع اختلالات کبدی است.

درمان درد و ناراحتی های گلو: ۶۰ گرم ساقه های خشک و گلدار پونه کوهی را در یک لیتر آب جوش بریزید و مدت ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا دم بکشد، آن را از صافی عبور دهید و قبل از سرد شدن، با آن غرغره کنید. این عمل باید روزانه دو بار تکرار شود. مایع سرد نباشد.

درمان کرم های روده: دم کردهپونه کوهی داروی موثری برای دفع کرم های روده است.

خلاصه

پونه کوهی نسبت به اکثر میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان بیشتری دارد و مملو از ترکیبات قدرتمندی به نام فنل است.

پونه کوهی همچنین حاوی ترکیباتی است که است در برابر عفونت های باکتریایی و قارچی، التهاب و درد و سایر بیماری ها موثر می باشد.