فواید خرما، تقویت انرژی، افزایش آهن، هضم غذا – تات فا

فواید خرما، تقویت انرژی، افزایش آهن، هضم غذا

یک بررسی منتشر شده حاکی از آن است که بیش از 15٪ نیاز روزانه به مواد معدنی ضروری مانند مس، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم را می توان با مصرف حدود 4 عدد خرمای بدون هسته، در روز تأمین کرد.

فواید خرما برای سلامتی، تقویت انرژی، افزایش آهن، هضم غذا

فواید خرما برای سلامتی،  تقویت انرژی، افزایش آهن، هضم غذا

از مزایای قدرتمند خرما برای سلامتی می توان به تقویت انرژی، افزایش آهن در بدن و کمک به هضم غذا اشاره کرد. خرما سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله فیبر و آنتی اکسیدان است. میوه های خشک خرما به دلیل خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد توموری در درمان بیماری های مختلف مفید هستند .

تاریخ خرما

خرما میوه درختی از خانواده نخل است. این میوه در طول هزاران سال گذشته، یکی از مواد غذایی اصلی شمال آفریقا و خاورمیانه بوده است. مسلمانان در طول ماه رمضان از این میوه به عنوان ماده اصلی در رژیم غذایی استفاده می کنند. هر خرما حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد قند دارد و بسته به نوع آن فیبر زیادی دارد، که آن را به عنوان تامین کننده انرژی سالم، ایده آل می کند. خرما همچنین سرشار از آهن است و به مبارزه با کم خونی کمک می کند.

خرما اکنون در سراسر جهان محبوب است و به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در اسموتی ها، آب میوه ها و محصولات پخته شده مانند کیک استفاده می شود. همچنین می توانید انواع ممتاز آن را یا کره بادام زمینی و محصولات ویژه مانند شیره خرما خریداری کنید.

ارزش غذایی خرما

۱۰۰ گرم خرما بسته به نوع آن حاوی مواد زیر است.

پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، قندها (ساکاروز،گلوکز، فروکتوز)، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز، اسید پانتوتنیک.

به غیر از مواد مغذی فوق الذکر، انواع خرما همچنین حاوی ویتامین های مهمی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامینB6، فولات، ویتامین A و ویتامین K هستند.

یک بررسی منتشر شده حاکی از آن است که بیش از ۱۵٪ نیاز روزانه به مواد معدنی ضروری مانند مس، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم را می توان با مصرف حدود ۴ عدد خرمای بدون هسته، در روز تأمین کرد.

فواید خرما برای سلامتی

منبع خوب برای تامین انرژی

خرما سرشار از قندهای طبیعی مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز است. بسیاری از افراد در سراسر جهان وقتی احساس بی حالی یا تنبلی می کنند برای کمک سریع به افزایش سطح انرژی، خرمای طبیعی را برای یک میان وعده می خورند.

ممکن است سلامت مغز را تقویت کند.

طبق تحقیقات خرما از استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز محافظت می کند. میوه های خرما منبع خوبی از فیبر غذایی است و سرشار از فنولیک و آنتی اکسیدان های طبیعی مانند آنتوسیانین ها، اسید فرولیک ، اسید پروتوکاتوئیک و اسید کافئیک است. وجود این ترکیبات پلی فنولیک می تواند به طور بالقوه به کاهش روند پیشرفت بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

ممکن است به رفع یبوست کمک کند.

در طب سنتی تونس از خرما برای درمان یبوست استفاده می شود. میوه های خشک حرما دارای مقادیر زیادی فیبر غذایی و به ویژه فیبر نامحلول هستند. فیبر نامحلول  در روند هضم و تسکین علایم یبوست کمک می کند.

روش استفاده : ابتدا برای نرم شدن،خرمای خشک را برای چند ساعت در آب را خیس کنید. بعد، خرمای خیس خورده را همراه با مقدار کمی مایع غذایی مانند آب جوشیده به غذاساز اضافه کنید و مخلوط کنید تا یک خمیر خرما غلیظ و غنی از فیبر ایجاد کنید.

رهایی از اختلالات روده

تحقیقات نشان می دهد که خرما  حاوی فیبرهای نامحلول و محلول و بسیاری از اسیدهای آمینه مفید است که می تواند هضم غذا را تحریک کرده و عبور سریع آن از دستگاه گوارش را تضمین کند. فیبر  خرما همچنین می تواند در درمان بیماری هایی مانند ریفلاکس معده، دیورتیکولیت و بواسیر کمک کند.

درمان کم خونی

خرما منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی از جمله آهن است. کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی شود، وضعیتی که با خستگی، سرگیجه، ناخن های شکننده و تنگی نفس مشخص می شود. افزایش مصرف غذاهای غنی از آهن مانند خرما می تواند به تسکین و درمان علائم کم خونی کمک کند.

از بیماری های قلبی جلوگیری کنید.

مصرف خرما در کاهش سطح تری گلیسیرید و کاهش استرس موثر است، که هر دو عامل خطر بیماری قلبی هستند.

اختلال عملکرد جنسی را درمان کنید.

فواید خرما برای مردان بسیار است اما این یکی از مهمترین آنها مقادیر بالای استرادیول و اجزای فلاونوئید در خرما است که به افزایش تعداد اسپرم کمک می کند. در طب سنتی هند از گرده خرما برای درمان ناباروری مردان استفاده شده است.

یاداشت:

اگرچه این میوه از ارزش غذایی فوق العاده ای برخوردار است، اما در انتخاب آنها باید بسیار دقت کرد زیرا سطح آنها بسیار چسبناک است و باعث جذب ناخالصی های مختلف می شود.

در آخر  اینکه، به خاطر داشته باشید که خرما قند و کالری نسبتاً زیادی دارد که در صورت مصرف بیش از حد، می تواند باعث افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی شود. بنابراین، بهتر است میزان مصرف را در حد متوسط ​​نگه دارید و از آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم لذت ببرید تا مزایای بالقوه سلامتی را به حداکثر برسانید.

خرما را در رژیم غذایی چگونه مصرف کنیم؟

اغلب مردم خرما را همانطور که هست مصرف می کنند، اما طرق مختلفی برای مصرف خرما وجود دارد.

  • خرما را با شیر مخلوط کنید و با نان به عنوان بخشی از یک صبحانه سالم استفاده کنید.
  • خرما را به غلات و حبوبات اضافه کنید.
  • از قطعات ریز خرما در انواع پلو استفاده کنید.
  • کیک خرما یکی دیگر از انواع مصرف خرما است.