برخورد اندیشه ها – تات فا

برخورد اندیشه ها

برخورد اندیشه ها متفکر شهید استاد مرتضی مطهری شما در کجای تاریخ عالم دیده‏ اید که در حکومتی که لااقل به ظاهر خیلی قسمت هایش مذهبی بوده و همه مردمش احساسات مذهبی دارند، به غیر مذهبی‏ ها آن اندازه آزادی بدهند که بیایند در مدینه در مسجد پیغمبر و در مکه در مسجدالحرام بنشینند و […]

برخورد سالم و سازنده انديشه ها

برخورد اندیشه ها

متفکر شهید استاد مرتضی مطهری

شما در کجای تاریخ عالم دیده‏ اید که در حکومتی که لااقل به ظاهر خیلی قسمت هایش مذهبی بوده و همه مردمش احساسات مذهبی دارند، به غیر مذهبی‏ ها آن اندازه آزادی بدهند که بیایند در مدینه در مسجد پیغمبر و در مکه در مسجدالحرام بنشینند و آزادانه اصول دین را انکار کنند؛

 فردی برود در مسجد مدینه بنشیند و خدا را انکار کند، درباره خدا بحث کند و بگوید من خدا را قبول ندارم؛

دیگری بیاید در مسجدالحرام بنشیند و حج را مسخره کند، بگوید من این عمل را قبول ندارم، من خدا را قبول ندارم، پیغمبر را قبول ندارم.

 ولی در تاریخ اسلام، ما اینها را می‏ بینیم و به دلیل همین آزادی ها بود که اسلام توانست باقی بماند.

 اگر در صدر اسلام تا کسی می‏ آمد در مدینه می‏ گفت من خدا را قبول ندارم، می‏ گفتند بزنید، بکشید، امروز اسلامی وجود نداشت.

 اسلام به این دلیل باقی مانده که با شجاعت و صراحت با افکار مختلف مواجه شده است.

منبع: آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۴۷


معتقدم که جامعه اسلامى جامعه اى است که به برخورد سالم و سازنده اندیشه ها میدان مى دهد و این باعث بارورى این پویش ها و جستجوها مى شود.

 البته، اگر یک جا دیدیم در پویشى رسوبات بیگانه از اسلام آنقدر هست که ممکن است ذهنیت نسل جوان ما را براى مدت ها ناخالص بکند، اشکالى ندارد که در آنجا صریح بگوییم؛ حیف که این صراحت را هم خیلى ها نمى پسندند. یعنى گاهى هواداران یک فکر، یک پویش، یک پوینده، آنقدر سخت مى گیرند که حتى راه نقد سالم را هم بر او مى بندند.

در نتیجه وقتى این راه بسته شد از آن سو حرکت هاى شدید و تنش هاى پر آسیب به وجود مى آید. باید سعى کنیم در جامعه مان کیفیت سالم و سازنده برخورد آرا و عقاید روز به روز بهتر بشود.

آیت‌الله شهید دکتر بهشتی