اندیشه های امام خمینی – تات فا

اندیشه های امام خمینی

اندیشه های امام خمینی خاطره ای زیبا از شهید مطهری نسبت به روحیّات امام خمینی «رحمه الله علیهما»‏ دوستانى که در دوره قم بودند مى‏ دانند که من لااقل ۱۲ سال در خدمت ایشان تحصیل کرده ‏ام؛  باز در سفرى که به پاریس رفتم چیزهایى از روحیه این مرد کشف کردم که نه تنها بر […]

اندیشه های امام خمینی

اندیشه های امام خمینی

خاطره ای زیبا از شهید مطهری نسبت به روحیّات امام خمینی «رحمه الله علیهما»‏

دوستانى که در دوره قم بودند مى‏ دانند که من لااقل ۱۲ سال در خدمت ایشان تحصیل کرده ‏ام؛

 باز در سفرى که به پاریس رفتم چیزهایى از روحیه این مرد کشف کردم که نه تنها بر ایمان من بلکه بر حیرت من افزود.

 وقتى که برگشتم رفقا پرسیدندچه دیدى؟ گفتم چهار تا «آمَنَ»  دیدم:

«آمَنَ بِهَدَفِهِ‏»

به هدفش ایمان دارد. دنیا جمع بشوند نمى ‏توانند او را از هدفش منحرف کنند.»

«آمَنَ بِسَبیلِهِ»

به راهى که براى هدف خودش انتخاب کرده ایمان دارد، امکان ندارد او را از این راه منصرف کرد؛ شبیه همان ایمانى که پیغمبر به هدفش و به راه خودش داشت.

«آمَنَ بِقَوْلِهِ»

من دیدم در همه رفقا و دوستانى که من سراغ دارم احدى به اندازه ایشان به روحیه مردم ایران ایمان ندارد.

افرادى به ایشان مى‏ گویند کمى آرام‏تر، مردم سرد مى ‏شوند، مردم از پا درمى‏ آیند. مى‏ گوید مردم این طور نیستند که شما مى‏ گویید، من مردم را از شما بهتر مى ‏شناسم.

از همه بالاتر: «آمَنَ بِرَبِّهِ».

در جلسه خصوصى ایشان به من گفت: «فلانى این ما نیستیم [که این نهضت را ایجاد کرده‏ ایم،] من دست خدا را حس مى‏ کنم.» آدمى که دست خدا و عنایت خدا را حس مى‏ کند و در راه خدا قدم برداشته، مصداق آن اصل قرآنى است:

 انْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ»‏  تو اول یک قدم به طرف خدا بردار، خدا به تو عنایت مى‏ کند. آیه دیگر: انَّهُمْ فِتْیَهٌ آمَنوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدًى وَ رَبَطْنا عَلى قُلوبِهِمْ اذْ قاموا…

 راجع به اصحاب کهف مى‏ گوید جوانمردانى بودند، به پروردگارشان ایمان آوردند، اعتماد و تکیه کردند، خدا هم بر بینش آنها افزود. آنها براى خدا قیام کردند، ما هم دل آنها را محکم کردیم.

این را من در این مرد مى‏ بینم. براى خدا قیام کرده و خداى متعال یک قلب قوى به این مرد داده که اصلا تزلزل، ترس، بیم در این دل راه ندارد.

 اطباى فرانسه اخیرا قلب این پیرمرد ۷۸ ساله را- که پانزده سال است حد اقل دچار جنگ اعصاب است و جوانى آن‏چنان برومند را در یک سال و نیم پیش از دست داده- معاینه کردند گفتند قلب جوان بیست ساله است.

منبع مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (آینده انقلاب اسلامى ایران)، ج‏۲۴، ص: ۱۳۳-۱۳۲

.

.