اسلام مبداء و سرچشمه ارزشها، شهید بهشتی – تات فا

اسلام مبداء و سرچشمه ارزشها، شهید بهشتی

اما این طور نیست که آقا من هم اسلام را قبول دارم ولی اگر بشود که آدم اسلام را قبول داشته باشد نمازهای صبح را نخواند و ماه رمضان در تابستان روزه نگیرد، اگر گاه‌ گاهی فیلم ...

اسلام مبداء و سرچشمه ارزشها

اسلام مبداء و سرچشمه ارزشهای دیگر،

گزیده هایی از بیانات شهید آیت الله دکتر بهشتی

«آنچه برای ما به عنوان اصل و ارزش نخستین و مبداء و سرچشمه ارزشهای دیگر مطرح است، اسلام است و اسلام است و اسلام»

«یک راه بیشتر برای پیروزی انقلاب ما بیشتر نیست و آن اینکه با تمام توانمان برای حفظ اصل نه شرقی و نه غربی در سیاست تلاش کنیم و از ضررها و زیانهایش وحشت نکنیم.»

«آمریکا باید بداند با یک فرد یا یک دولت طرف نیست، با یک ملت بپا خواسته طرف است»

ترور شخصیت، به مراتب بدتر از ترور جسم

« ترور شخصیت، به مراتب بدتر از ترور جسم و به شهادت رساندن افراد و بزرگان می‌باشد. این که به اذهان عمومی مسلمانان القا کنند که «امام حسین، از اسلام خارج شده و خارجی است، پس خونش مباح است»، بدتر از کشتن ایشان است و همین باورهای نادرست، مردم را تا حد کشتن امام زمان‌شان منحرف می‌سازد و کربلا و عاشورا پیش می‌آید. چنان که در قرآن کریم، ما را متذکر می‌گردد که «وَالْفِتْنَهُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ – و فتنه شدیدتر از قتل [به شکل ترور یا جنگ] است.»

ما این طور آزادی را نفی می‌کنیم.

«لااکراه فی الدین…؛ ما وقتی که اسلام را به عنوان دین قبول کردیم، دیگر بعد از آن نسبت به یک یک آورده‌های اسلام با تمام وجودم عشق می‌ورزم، اما این طور نیست که آقا من هم اسلام را قبول دارم ولی اگر بشود که آدم اسلام را قبول داشته باشد نمازهای صبح را نخواند و ماه رمضان در تابستان روزه نگیرد، اگر گاه‌ گاهی فیلم سکسی در سینما نشان می‌دهند دیگر هی نگو فیلم زورو و نیاز! چرا نمی‌گذارند فیلم‌های سکسی تباه ‌کننده ببینیم. خب آزاد است؛ داشتن استخرهای شنای مختلط برای زن و مرد چیز خوبی است؛ خب اگر کسی مسلمان است نرود. زن‌ها و مردها با شیوه‌ها و لباس‌های نامطلوب در جامعه بیایند و در عمل کار، عیبی ندارد. خب یک زن خودش نرود، یک جوان متدین چشمش را زیر بیندازد. نه ما این طور آزادی را نفی می‌کنیم.

… ما که با لفظ سر جنگ نداریم، ما می‌گوییم در این کشورهای اروپایی که زادگاه لیبرالیسم است به هر گوشه‌اش رفتیم این صحنه‌ها را دیدیم، حالا شما لیبرالیسم برایت یک کلمه مقدس است، اگر می‌بینید از حاکمیت و حکومت لیبرال‌ها بر جمهوری اسلامی ایران احساس نگرانی می‌کنیم؟… در یک محیط اجتماعی که دائما زیر فشار اشعه نامرئی و مرئی جاذبه‌های جنسی قرار دارد، انسان واقعا آنجا آزاد نیست.

عمل مهم است.

آقای من! ما با اسم کاری نداریم، فقط می‌خواهیم در برابر محرمات اسلامی حساسیت داشته باش، کافی نیست در نوشتن و سخن قبول کنیم محرمات اسلام [را]، عمل مهم است

«… تکیه اسلام در جلوگیری از فساد و بی‌بندوباری، تقویت ایمان، تهذیب اخلاق، بالابردن میزان معنویت در انسان است … .

این بخش اول از روش اسلام، یک بخش دوم هم دارد، بخش دوم این است: می‌گوید علاوه بر استفاده از عامل ایمان، اگر در جامعه کسانی هستند که ایمان در آن‌ها هنوز آنقدر قوی نیست که آن‌ها را از گناه و فساد باز بدارد؛ اگر در خانه خود یک گناهی کرد یا اگر یک جایی، یک گوشه‌ کناری گناهی کرده که مشهود نیست، اینجا عوامل حکومتی سراغش نمی‌روند. [بلکه] کجا سراغش می‌روند؟ آنجا که بیاید در برابر چشم شاهدان و در برابر نظر دیگران گناه کند…، ما با صراحت می‌گوییم در جمهوری اسلامی شرابخواری آزاد نیست، میگساری آزاد نیست، قماربازی آزاد نیست، رباخواری آزاد نیست، ظلم و ستم و تجاوز به حقوق دیگران آزاد نیست، زن‌بارگی و فساد جنسی آزاد نیست، دروغ و تهمت و افترا آزاد نیست و نظام جمهوری اسلامی با این گونه فسادها مقابله می‌کند؛ در درجه اول با به‌کار بردن شیوه‌های تربیتی و نهادهای اقتصادی، اجتماعی ضد گناه و در درجه دوم برای گناه‌ها و تخلفات مشهود با قدرت قانون و دستگاه قضایی.»

منبع اصلی: http://www.x-shobhe.com/shobhe/10004.html