منافقان بی‌دین، مقدسان احمق – تات فا

منافقان بی‌دین، مقدسان احمق

پیدایش طبقه جاهل مسلک مقدس مآب که خوارج جزئی از آنها بودند پیدایش طبقه جاهل مسلک مقدس مآب که خوارج جزئی از آنها بودند، برای اسلام گران تمام شد.  گذشته از خوارج که با همه عیب ها از فضیلت شجاعت و فداکاری بهره‌مند بودند، عده‌ای دیگر از این تیپ متنسّک به وجود آمد که این […]

منافقان بی‌دین، مقدسان احمق

پیدایش طبقه جاهل مسلک مقدس مآب که خوارج جزئی از آنها بودند

پیدایش طبقه جاهل مسلک مقدس مآب که خوارج جزئی از آنها بودند، برای اسلام گران تمام شد.

 گذشته از خوارج که با همه عیب ها از فضیلت شجاعت و فداکاری بهره‌مند بودند، عده‌ای دیگر از این تیپ متنسّک به وجود آمد که این هنر را هم نداشت. اینها اسلام را به سوی رهبانیت و انزوا کشاندند، بازار تظاهر و ریا را رایج کردند.

 اینها چون آن هنر را نداشتند که شمشیر پولادین بر روی صاحبان قدرت بکشند، شمشیر زبان را بر روی صاحبان فضیلت کشیدند؛ بازار تکفیر و تفسیق و نسبت بی‌دینی به هر صاحب فضیلت را رایج ساختند.

…  خطر جهالت این گونه افراد و جمعیت ها بیشتر از این ناحیه است که ابزار و آلت دست زیرک ها قرار می‌گیرند و سد راه مصالح عالیه اسلامی واقع می‌شوند.

منافقان بی‌دین، مقدسان احمق

همیشه منافقان بی‌دین، مقدسان احمق را علیه مصالح اسلامی برمی‌انگیزند؛ اینها شمشیری می‌گردند در دست آنها و تیری در کمان آنها.

 چقدر عالی و لطیف حضرت علی علیه السلام وضع اینها را بیان می‌کند، می‌فرماید:

 ثُمَّ انْتُمْ شِرارُ النّاسِ وَ مَنْ رَمی‌ بِهِ الشَّیطانُ مَرامِیهُ وَ ضَرَبَ بِهِ تیهَهُ‌.

همانا بدترین مردم هستید. شما تیرهایی هستید در دست شیطان که از وجود پلید شما برای زدن نشانه خود استفاده می‌کند و به وسیله شما مردم را در حیرت و تردید و گمراهی می‌افکند.

 جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص ۱۳۵