- نماهنگ احمقها ملت ایران را نشناختند!
- شما فساد و فحشا را آزادی میدانید!!!
- تا زمانی که روزنه باز باشد و مارها رها همچنان گزیده خواهیم شد.
- تخیل و تصور صواب- کار خوب یا سیئه- کار بد
- همه عقربهها را به ساعت ظهور تنظیم کنیم.
- لازمه بهرهمندی از هدایت قرآنی، تقوا و خشیت الهی
- ذکر یوم الله های تاریخی- ضرورت جهاد تبیین
- قرآن شناسی از دیدگاه امام خمینی(ره)
- شاه چگونه آمد و چگونه رفت؟
- تبیین نگاه مترقی و عادلانه اسلام به زن در عرصههای مختلف
- هوای نفس مانع التزام به لوازم ایمان
- زیر پوست زیبای آمریکا خشونت وحشیانه جنسی، نژادپرستی نظاممند – نادیده گرفتن حقوق زنان – رفتار وحشیانه پلیس
- دین شخصیت زن را احیا میکند.
- احساسات بر افکار تأثیر می گذارد و برعکس
- آیا غرب مظهر آزادی و امنیت زنان است؟
- حجاب یعنی بی نیاز از هر نگاهی جز خدا
- متن کامل پیام امام خمینی به بسیجیان
- روایت هایی تلخ از جنایات کوموله علیه ملت ایران
- پروژه ویرانی ایران بزرگ
- جنگ ۸ ساله یا جنگ جهانی سوم/ ۲۸۸۷ روز مقاومت
- دفاع مقدس حادثهای پرهیجان، پرمعنا و پر فایده برای امروز
- قرآن نسخه شفابخش مشکلات
- هنرمند کیست؟ کاری که هنرمندان سازنده و پیشرو انجام میدهند چیست»؟
- قرآن شناسی از دیدگاه امام خمینی(ره)
- فرهنگ بر دو قسم پیرو و پیشرو تقسیم می شود.
- آزادی چیست؟
- تحولخواهی، تحولانگیزی و تحولآفرینی
- بزرگترین انقلابِ تاریخ انقلابها
- تفکر گروهی و عدم پذیرش دیدگاه های رهبر
- برجسته سازی یا تئوری تنظیم دستور کار
- علم بلاتهذیب ضررش از جهل بدتر است
- اثبات شیعه و امامت ال محمد علیهم السلام از قرآن و کتب اهل سنت
- یکی از مصادیق آرمانزدایی، بی تفاوت کردن نسل جوان و دانشگاهی
- مرتکب گناهان شدهایم، چگونه گناهان خود را پاک کنیم؟
- زندگی اجتماعی مستلزم حقوقی جامع و قوانینی متقن
- شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
- تعداد برنامه ها با هدف ظهور، در مقابل کارهای تکراری
- عناصر قدرت و قوت ملی، ارکان اقتدار ملی
- تاکتیک دشمن در تحریف، ایجاد شک و تردید است
- راهبرد جهاد تبیین، موثرترین راه مقابله با تحریف دشمن
- جداسازی دین از زندگی
- ادب لباس زیبایی است در تن آدمی
- اندیشه های امام خمینی
- برخورد اندیشه ها
- برخی قضاوت پیامبر اکرم راقبول نداشتند
- اهداف آمریکا در مسئلهی تحریمها
- ارکان اقتدار ملی
- قهرمانِ پرافتخار
- عشق سرنوشت آدمی را در آسمانها میخواند
- عملیات ترور بزدلانه حاج قاسم
- عرفان مثبت، عرفان منفی
- علت اساسی زوال و سقوط تمدنها
- واقعیت عشق،عشق یعنی گل به جای خار باش
- آزادی بیان مقید به منطق و اخلاق
- اخلاص چیست؟ و مخلص کیست؟
- خود کم بینی احمقانه، بازگشت به خویشتن
- ارتباط حجاب با میل به خودنمایی
- ازدواج تنها درآمدن از تنهایی نیست
- منافقان بیدین، مقدسان احمق
- احزاب در فرهنگ غرب و مفهوم حزب در اسلام
- اسلام مبداء و سرچشمه ارزشها، شهید بهشتی
آزادی چیست؟
آیا هر نوعی از آزادی، فارغ از اجرای یک سری قوانین و احکام در جامعه، به دست آمدنی است؟!
معنای آزادی در هیچ مکتب و فرهنگی، و در هیچ کجای دنیا، بیقانونی نیست.
“آزادی” واژگانی است که بیش از سایر واژگان، همچون دموکراسی یا همان رأی اکثریت، صلح عمومی، حقوق بشر و … ، مورد تحریف و سوء استفاده قرار گرفته است.
“آزادی”، بیش از آن که به عنوان یک حقیقت، فضیلت و نیاز انسان و جامعه مورد توجه قرار بگیرد، به عنوان یکی از شاخصترین و مؤثرترین مصادیق «پرچمهای دروغین»، توسط سران نظام سلطه و ایادی آنها برافراشته شده و سپس تعاریف، تفاسیر، فلسفهها و مصادیقش، مطابق با اهداف سلب کنندگان آزادیهای به حق انسانها و جوامع، توسط عوامل همانها، در کتابها، مقالات، دانشگاهها، تریبونها و رسانهها، برخلاف معناى اصلى اش ترویج شده است!
اگر بخواهیم واقعاً و به دور از شعارهای هدفمند و سودجویانه، بدانیم آزادی چیست؟ باید توجه داشته باشیم و از خود و دیگران بپرسیم کدام آزادی؟
آزادی محض”، یعنی آدمی بتواند از قید تمامی قیود رها گردد و تمامی وابستگیها و بندگیهای ظاهری و باطنی را کنار بگذارد و بتواند آن چه میخواهد را به انجام برساند و تمامی اهداف و خواستههایش را محقق گرداند.
آزادی که بواسطه آن، آدمی بتواند از قید تمامی قیود رها گردد و تمامی وابستگیها و بندگیهای ظاهری و باطنی را کنار بگذارد و بتواند آن چه میخواهد را به انجام برساند و تمامی اهداف و خواستههایش را محقق گرداند، یعنی آزادی محض، چیزی که در عالم امکان وجود ندارد.
بشری که نسبت به خودش علم کاملی ندارد، نه خالق خویش و نه خالق دیگران است، نه مالک زمین و آسمانهاست و نه ربوبیّتی بر آنها دارد، فقیر، ضعیف و کم ظرفیت است، با غم و غصۀ از دست دادنها مواجه میشود، در نفع و ضرر و عاقبت خویش حاکمیتی ندارد، مصیبتها فریادش را در میآورد، و نگرانیها و ترسهایش، بیشتر و عمیقتر از امیدهایش میباشد، یک پشه و یا کوچکتر از آن یک ویروس او را از پای درمی آورد و …؛ پس چه آزادی قابل توجهی دارد و چگونه میتواند آزاد محض باشد؟!
پس، برخورداری از “آزادی محض”، مستلزم حیات، علم، حکمت، قدرت، قوّت، مالکیت، ربوبیّت محض، غنای ذاتی و توان دادن جمال و قدرت و توان گرفتن جلال است، که این کمالات، همه از آن خداوند سبحان میباشد:
«وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» (الأعراف، ۱۸۰)
– و براى خدا، نامهاى نیک است؛ خدا را به آن (نامها) بخوانید! و کسانى را که در اسماء خدا تحریف مىکنند (و بر غیر او مىنهند، و شریک برایش قائل مىشوند)، رها سازید! آنها بزودى جزاى اعمالى را که انجام مىدادند، مىبینند!
هر کمالی، نام اوست؛ و ظهور هر کمالی از او و نشانۀ اوست.
ارزش آزادی
اگر چه رشد و رسیدن به هر درجه از کمال در هر شأنی، مرهون برخوردای از “آزادی” است، اما “ارزش آزادی”، باید تبیین شود که “آزادی از چه؟!”
به عنوان مثال: آزادی از عقل و علم، آزادی از قوانین و نظم حاکم بر عالم هستی که محال است، آزادی از ارزشها و فضیلتهای انسانی، آزادی از قید چارچوبها و قوانین معقول، آزادی از اجبار در رعایت حقوق دیگران، آزادی دربندگی هوای نفس حیوانیِ و …
یا آزادی از بندگی خود [تکبر و منیّت]، و بندگی دیگران، آزادی از ظلمات جهل [بیخردی و نادانی] – آزادی از سلطۀ کفار و مشرکین ستمگر، آزادی از رذایل صفاتی و اخلاقی [بخل، حسد، کینه، بدبینی، ناامیدی و …]،
همه از مصادیق آزادی هستند، اما کدام آزادی با فطرت انسان سازگار است و او را به سعادت می رساند؛ و کدام آزادی انسان را در منجلاب فساد و ظلم گرفتار می کند.
چه بسیار آدمیانی که در طول تاریخ شعار آزادی و آزادگی سردادند، ولی بعدها به وسیله همین مقوله به اسارت و برده کشی دیگران پرداختند. چه بسیارند حزبها و گروهکهایی که جوانان ساده را به نام آزادی در دام خود افکنده و به انحراف کشانده اند.
گزیده از پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات x-shobhe با برخی اضافات