احساسات بر افکار تأثیر می گذارد و برعکس – تات فا

احساسات بر افکار تأثیر می گذارد و برعکس

درگیری های دارای بار احساسی به طور خود به خود با احساسات تنظیم می شوند. این وجه از رفتار به ویژه در موقعیت های خطرناک یا پیچیده اتفاق می افتد. افراط در سبک احساسی منجر به طغیان های عاطفی می شود که معمولاً نه تنها مفید نیستند بلکه زمینه ساز مشکلات بعدی می شوند.

احساسات بر افکار تأثیر می گذارد و برعکس

احساسات بر افکار تأثیر می گذارد و برعکس

احساسات هر روز ما را همراهی می کنند. در طول زندگی یاد می گیریم که با دنیای عاطفی خود برخورد کنیم. زیرا احساسات بر افکار تأثیر می گذارد و بالعکس. احسات انگیزه بزرگی برای عمل ایجاد می کنند. به گفته روانشناسان ، برای تنظیم احساسات، تقریباً دو سبک وجود دارد که می توانند به درک کمک کنند: سبک عاطفی و سبک شناختی.

با این حال، این سبک ها فرم هایی هستند که به عنوان نمونه ای برای تصویرسازی استفاده می شوند. هیچ کدام از این سبک ها بدتر یا بهتر نیستند، فقط متفاوت هستند. تعادل بسیار مهم است. کلید انعطاف پذیری در این زمینه است. برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی ایجاد و تنظیم احساسات، به دنیای احساسات مراجعه کنید.

سبک احساسی

درگیری های دارای بار احساسی به طور خود به خود با احساسات تنظیم می شوند. این وجه از رفتار به ویژه در موقعیت های خطرناک یا پیچیده اتفاق می افتد. افراط در سبک احساسی منجر به طغیان های عاطفی می شود که معمولاً نه تنها مفید نیستند بلکه زمینه ساز مشکلات بعدی می شوند.

سبک شناختی

اگر سبک شناختی غالب باشد، افراد تمایل دارند حتی در موقعیت‌های احساسی، خونسرد و منطقی به نظر برسند. برای ایجاد این تصویر، آنها احساسات را سرکوب می کنند و سعی می کنند احساسات را به افکار منطقی تبدیل کنند یا راه حل های سریع برای مشکلات ارائه می دهند.

احساسات بر افکار تأثیر می گذارد و برعکس، احساسات می تواند تأثیر تشدید یا تضعیف کننده داشته باشند.

امام علی علیه السلام: أَلاَ وَ إِنَّهُ مَنْ لاَیَنْفَعُهُ الْحَقُّ، یَضُرُّهُ الْبَاطِلُ: وَ مَنْ لایَسْتَقیمُ بِهِ الْهُدَى، یَجُرُّ بِهِ الضَّلاَلُ إِلَى الرَّدَى.
آگاه باشید آن کس را که حق منفعت نرساند، باطل به او زیان خواهد رساند، و آن کس که هدایت راهنماى او نباشد، گمراهى او را به هلاکت خواهد افکند. نهج البلاغه خطبه ۲۸

اقدامات زیر می تواند برای کنتل احساسات کمک کند:

حقایق یا تجربیات را دوباره ارزیابی کنید: از منظری متفاوت به آنها بنگرید که دیدگاه‌های مثبت یا سازنده را نیز ممکن می‌سازد.

راهبردهای حل مسئله را توسعه دهید: قبل از اقدام به مدت طولانی در مورد یک اقدام فکر کنید، این می تواند یک مزیت باشد. بدون شک، برخی موقعیت‌ها وجود دارند که بهتر هستند. برای تصمیم‌گیری که ممکن است بعداً پشیمان شوید، مزایا و معایب گزینه‌های مختلف را بیشتر بسنجید.

خود را برای پذیرش آموزش دهید: اما این بدان معنا نیست که شما به سادگی همه چیز را می پذیرید. با این حال، برخی چیزها را نمی توان تغییر داد یا تغییر دادن آنها دشوار است.

احساسات خود را بیان کنید: احساسات با سرکوب آنها از بین نمی روند. دیر یا زود آنها می خواهند در هر موقعیتی به طور مناسب بیان شوند. سرکوب طولانی مدت منجر به تحریک بیش از حد سیستم عصبی می شود و در نتیجه خطر رفتار با سبک احساسی را افزایش می دهد .

یک تکنیک آرام سازی را بیاموزید: به عنوان مثال ، تکنیک های آرام سازی پیشرونده عضلانی یا ذهن آگاهی.  استراحت منظم نیز برای اینکه بتوانید هر از گاهی به سادگی آرام شوید، مهم است.

روی چیزهای ضروری تمرکز کنید: اگر احساسات شما را تحت الشعاع قرار می دهد، سعی کنید بر آنچه در آن لحظه مهم است تمرکز کنید یا با آرامش نفس بکشید.

با قوانین ارتباط موفق آشنا شوید: هم به صورت خصوصی و هم از نظر حرفه ای سود خواهید برد.

از محرک ها و شرایط بیرونی مستقل تر شوید: از خود بپرسید که چه قدرتی می خواهید به آنها بدهید؟ چقدر اجازه دارید برای رفاه درونی خود تعیین کننده باشید؟

با احساساتی که مورد نیاز نیستند خداحافظی کنید: برای مثال کینه های قدیمی یا ترس، اگرچه دیگر هیچ خطری وجود ندارد، می توانند به موانع بزرگی برای پیشرفت شخصی تبدیل شوند.

حرکت را در زندگی خود ایجاد کنید: حتی با یک پیاده روی کوتاه یا ورزش مورد علاقه حرکت را در زندگی خود ایجاد کنید.  ورزش سالم استرس را کاهش می دهد و در نتیجه به مقابله با احساسات کمک می کند.

از راهبردهای مقابله ای غیرمفید اجتناب کنید: احساسات ناخوشایند سطحی، بخشی از زندگی است. با این حال، اگر آنها به عنوان بد یا سنگین تلقی شوند، به طور قابل درک به سرعت در جهتی که می تواند مشکل ساز شود منحرف می شوند.

درخواست کمک کنید: لازم نیست در هنگام برخورد با احساسات خود به تنهایی ایده های جدیدی ارائه دهید. به طور دقیق، شما به هیچ وجه نمی توانید این کار را انجام دهید، زیرا مردم به کسی نیاز دارند که به طور جدی با احساسات آنها برخورد کند. اگر حلقه خانواده برای این کار کافی نیستند، دنبال حمایت حرفه ای باشید، از منابع متعدد آگاهی بگیرید، به عنوان مثال در زمینه روان درمانی یا مشاوره از یک روانشناس سلامت، می تواند کمک کند.

آیت‌الله شهید دکتر بهشتی: معتقدم که جامعه اسلامى جامعه اى است که به برخورد سالم و سازنده اندیشه ها میدان مى دهد و این باعث بارورى این پویش ها و جستجوها مى شود. البته، اگر یک جا دیدیم در پویشى رسوبات بیگانه از اسلام آنقدر هست که ممکن است ذهنیت نسل جوان ما را براى مدت ها ناخالص بکند، اشکالى ندارد که در آنجا صریح بگوییم؛ حیف که این صراحت را هم خیلى ها نمى پسندند. یعنى گاهى هواداران یک فکر، یک پویش، یک پوینده، آنقدر سخت مى گیرند که حتى راه نقد سالم را هم بر او مى بندند.در نتیجه وقتى این راه بسته شد از آن سو حرکت هاى شدید و تنش هاى پر آسیب به وجود مى آید. باید سعى کنیم در جامعه مان کیفیت سالم و سازنده برخورد آرا و عقاید روز به روز بهتر بشود.