بررسی اجمالی کتاب نامحدود جیم کویک- کشف انگیزه و اراده

کشف آنچه که به شما انگیزه می دهد اصلی است که ظرفیت روانی بی حد و حصر را باز می کند. اینجا جایی است که شور و انرژی و هدف با هم ملاقات می کنند تا شما را به اهداف خود نزدیک کنند.

بررسی اجمالی کتاب نامحدود جیم کویک- کشف آنچه که به شما انگیزه می دهد اصلی است که ظرفیت روانی بی حد و حصر را باز می کند.

معرفی و بررسی اجمالی کتاب نامحدود جیم کویک- کشف آنچه که به شما انگیزه می دهد اصلی است که ظرفیت روانی بی حد و حصر را باز می کند.

مغز خود را آموزش دهید، هر چیزی را سریعتر بیاموزید و زندگی خارق العاده خود را باز کنید.

یکی از باورهای اصلی من این است که پتانسیل انسانی یکی از منابع بی پایانی است که ما در این دنیا داریم. بیشتر چیزهای دیگر محدود هستند، اما ذهن انسان ابرقدرت نهایی است، هیچ محدودیتی برای خلاقیت، تخیل، عزم و اراده ما وجود ندارد. توانایی تفکر، استدلال یا یادگیری منابع، نیز جزو کم استفاده ترین منابع است.

در این کتاب بیاموزید که چگونه:
به ذهن خود تلنگر بزنید.
مغز شما مانند یک ابر رایانه است و افکار شما برای اجرای آن برنامه ریزی می کنند. این کارکرد به شما می آموزد که چگونه آنچه را که می خواهید در هر جنبه از زندگی خود شناسایی کنید. بنابراین می توانید از تفکر منفی به سمت گزینه های مثبت حرکت کنید.

انگیزه خود را شعله ور کنید.
کشف آنچه که به شما انگیزه می دهد اصلی است که ظرفیت روانی بی حد و حصر را باز می کند. اینجا جایی است که شور و انرژی و هدف با هم ملاقات می کنند تا شما را به اهداف خود نزدیک کنند.

استاد روش تند خوانی شوید.
از جدیدترین علوم اعصاب برای یادگیری سریع استفاده شده. این روش ابرقدرت های مغز شما را آزاد می کند و می توانید یک کتاب را ۳ برابر سریعتر بخوانید و به پایان برسانید.

نامحدود داستان چگونگی یادگیری مجدد جیم کویک پس از ضربه به سر و آسیب مغزی است.  کویک ۵ ساله به دنبال همکلاسی های خود، برای مشاهده بهتر خودروهای آتش نشانی پارک شده در خارج از مدرسه، روی صندلی بالا رفت.  این بالا رفتن باعث سقوط او و فرود بر روی رادیاتور شد. پس از این آسیب دیدگی در حفظ اطلاعات اولیه دچار مشکل شد. سه سال بیشتر از همسالانش طول کشید تا خواندن را بیاموزد. اما، امروز کویک می تواند نام پنجاه نفر یا بیشتر را در جامعه ای که به تازگی ملاقات کرده به خاطر بیاورد. او همچنین می تواند صد عدد تصادفی را روی صحنه بخواند.  کویک در سی سال گذشته هفته ای یک کتاب می خواند، در حالی که قبل از ۱۶ سالگی هرگز کتابی نخوانده بود.  

یک حقیقت ساده در قلب تحول ذهنی نهفته است: همه ما می توانیم مغز خود را شکل دهیم و به طور مداوم توانایی های ذهنی خود را بهبود دهیم . اگر در یادگیری مشکل دارید، به خاطر محدودیت ذاتی مغز نیست. ناتوانی یادگیری شما ناشی از ذهنیت محدود، انگیزه محدود یا روش ضعیف یادگیری است.

اگر در رسیدن به هدفی در هر زمینه‌ای مشکل دارید، ابتدا باید بپرسید: محدودیت کجاست؟ احتمالاً در طرز فکر، انگیزه یا روش‌های خود با محدودیت مواجه هستید.

درباره جیم کویک

جیم کویک  متخصص مشهور جهانی در زمینه تندخوانی، تقویت حافظه، عملکرد مغز و یادگیری سریع است.  برای بیش از ۲۵ سال، جیم کوئیک با مردان و زنان موفقی که در زمینه های مختلف کاری خود به عنوان بازیگر، ورزشکار، مدیر عامل و رهبران تجاری فعال بوده اند و در رده های بالایی قرار داشته اند همکاری نزدیک داشته است تا ظرفیت واقعی خود را ایجاد کند. او در این کتاب پیشگامانه، روش های مبتنی بر علم و نکات آزمایش شده ی میدانی را برای تسریع در یادگیری، ارتباطات، حافظه، تمرکز، یادآوری و با سرعت خواندن، برای ایجاد نتایج سریع و دشوار نشان می دهد.

در این کتاب جیم کویک با ارائه مهارت های اولیه نامحدود شروع می کند. او همچنین خوانندگان را به استفاده از این تکنیک ها در هنگام خواندن کتابش تشویق می کند. این روش را روش FASTER می نامند.

فراموش کردن – کلید تمرکز روی یک کار، حذف یا فراموش کردن حواس‌پرتی‌های احتمالی اطرافتان است.

الف- اقدام کنید – آموزش سنتی به اکثر مردم آموخته است که منفعل بودن در یادگیری اشکالی ندارد. مغز شما آنقدر که با مصرف یاد می گیرد با خلق کردن یاد نمی گیرد.

ب- موقعیت – یادگیری شما همیشه به موقعیتی که در یک لحظه در آن هستید بستگی دارد. این شامل وضعیت روانی شما (از جمله افکار شما) و وضعیت فیزیولوژیکی شما (از جمله وضعیت بدن شما) می شود.

ت- آموزش – دانش را با قصد آموزش به دیگری بیاموزید. اگر وانمود کنید که باید یک سخنرانی ارائه دهید، با هدف تسلط بر آن یاد خواهید گرفت.

ث- بسیاری از افراد وظایف مهم را وارد برنامه های خود می کنند اما فراموش می کنند فرصت هایی را برای رشد و توسعه شخصی وارد کنند.

د- بررسی – “منحنی فراموشی” به تمایل ما به فراموش کردن سریع اطلاعات در صورتی که فعالانه سعی در به خاطر سپردن آنها نداشته باشیم، اشاره دارد. برای محدود کردن تأثیر منحنی فراموشی، باید به طور فعال آنچه را که با استفاده از تکرار یاد گرفته اید به خاطر بسپارید. تکرار فاصله ای مستلزم آن است که اطلاعات جدید و دشوار را بیشتر از اطلاعات قدیمی و کمتر دشوار اعمال کنید. باید فاصله زمانی بین هر بار مرور اطلاعات را افزایش دهید.

پایه های یادگیری نامحدود عبارتند از:

ذهنیت

انگیزه

مواد و روش ها

فرآیند تعیین حدود این نقاط را پشتیبانی می کند. این فرآیند برای از  بین بردن محدودیت‌هایی است که در هر یک از این سه زمینه دارید. ذهنیت و انگیزه شما برای ایجاد الهام یادگیری شما تلاقی می کنند. این الهام بر افکار شما تأثیر می گذارد و منجر به یک ذهنیت نامحدود می شود. سپس انگیزه و روش شما باید برای ایجاد برنامه برای عبور از مرحله ایده ترکیب مخی شوند. اگر الهام، ایده و تمرین شما سالم و متقاطع باشد، وضعیت نامحدودی خواهید داشت.

کویک سه محدودیتی را که برای خود تعیین کرده ایم و مانع برتری ما می شود را به ما نشان می دهد.

طرز فکر شما – طرز فکر شما از باورها، فرضیات و نگرش های شما تشکیل شده است. هیچ کدام از اینها ذاتی نیستند، یعنی شما آنها را از محیط خود و اطرافیان خود دریافت می کنید. کویک توضیح می دهد که می توان یک طرز فکر بدون مرز را اتخاذ کرد. این رویکرد به شما امکان می‌دهد تأیید کنید که تمام محدودیت‌ها همان محدودیت‌هایی هستند که برای خود تعیین می‌کنید و پتانسیل واقعی شما در کنترل شماست. اگر بتوانید این نکته را تمرین کنید، پتانسیل شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

انگیزه شما- کویک بیان می کند که انگیزه شخصی شما ثابت نیست. در عوض، می توانید هر روز انگیزه خود را ایجاد کنید. زیرا انگیزه نتیجه یک فرآیند تکرارپذیر است که می توانید آن را کنترل کنید. کویک توضیح می دهد که انگیزه شما ترکیبی از هدف، انرژی شما و سه مرحله کوچک و ساده است.

روش های شما – علاوه بر اینکه هر روز را با یک طرز فکر سازنده آغاز می کنید، باید نحوه یادگیری را نیز بدانید. پس به روش هایی نیاز دارید. این روش ها باید به شما یاد دهند که تمرکز کنید، مطالعه کنید، اطلاعات مهم را به خاطر بسپارید، سریع بخوانید و واضح فکر کنید. اگر بتوانید بر این پنج حوزه مسلط شوید، واقعاً نامحدود خواهید شد.

هنری فورد یک بار گفت: “چه فکر کنید که می توانید یا نمی توانید، حق با شماست.” اگر اصرار دارید که نمی توانید سریع بخوانید، تقریباً مطمئن باشید که هرگز سرعت خواندن خود را بهبود نخواهید داد. کلید بهبود هر گونه توانایی ذهنی این است که باورهای محدود کننده را به حالت تعلیق درآورید و به طور موقت طوری رفتار کنید که گویی توانایی های ذهنی شما نامحدود است. فقط با فکر کردن به این ایده که پتانسیل شما برای سرعت خواندن نامحدود است، می توانید سرعت مطالعه خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

برای اثبات این موضوع تمرین ده دقیقه ای به نام روش ۴، ۳، ۲، ۱ را انجام دهید. یک تایمر برای چهار دقیقه تنظیم کنید و یک کتاب آسان برای خواندن باز کنید. خواندن را با سرعتی راحت شروع کنید و هنگام خواندن از انگشت خود برای خط کشیدن زیر کلمات استفاده کنید. وقتی چهار دقیقه تمام شد، نقطه ای را که توقف کردید علامت بزنید. حالا به جایی که شروع کردید برگردید و یک تایمر برای سه دقیقه تنظیم کنید. سعی کنید بعد از چهار دقیقه به همان نقطه برسید. اگر درک شما کامل نیست نگران نباشید. در عوض، حتما زیر هر کلمه خط بکشید و ببینید. وقتی تایمر سه دقیقه ای تمام شد، همین کار را دو دقیقه و سپس یک دقیقه انجام دهید. بعد از این تمرین ۴، ۳، ۲، ۱، خواندن بقیه کتاب را به مدت چهار دقیقه با سرعت راحت ادامه دهید. حالا اگر تعداد خطوطی را که خوانده اید مقایسه کنید، شما شگفت زده خواهید شد که چقدر سریع می توانید بخوانید. با تظاهر به اینکه می توانید سریعتر بخوانید، سرعت مطالعه خود را افزایش می دهید.

سوالات و اختصارات موثر

قبل از درگیر شدن در هر یادگیری یا تکلیفی، جیم کویک خوانندگان را تشویق می کند تا سوالات زیر را از خود بپرسند:

من باور دارم که چه کاری می توانم انجام دهم؟

در گذشته چه کارهایی انجام داده ام؟

چه چیزی برای من ممکن است؟

کویک یک طرز فکر منفی را با مخفف LIE یا Limited Idea Entertained خلاصه می کند. در اصل، اکثر مردم نسبت به پتانسیل واقعی خود تصور کمتری دارند.  کویک معتقد است که این ایده ها تقریباً همیشه سیستم های اعتقادی هستند که می توانند به چالش کشیده شوند.

خواندن فعال

به کتابی فکر کنید که مجبور شدید در کلاس انگلیسی بخوانید. سپس به یک کتاب دیگر را که توسط مربی شما توصیه شده در نظر بگیرید. کسی که شما را بسیار تحسین می کند و به شما می گوید که این کتاب حاوی رازی است که زندگی او را تغییر داد. حالابیشتر احتمال دارد کدامیک را موثرتر بخوانید؟ پس از شنیدن این عبارت، سخت است تعجب نکنید که راز چیست. اگر زمانی که کنجکاوی و هیجان در اوج است، کتابی را بردارید، این امر اجتناب ناپذیر است که سریعتر یاد بگیرید و بیشتر به خاطر بسپارید.

جیم کویک می گوید تمام یادگیری ها موقعیتی است. دلیل معتبری که چرا در مدرسه چیز زیادی یاد نگرفته اید این است که مدرسه را کسل کننده می دانید. بنابراین قبل از شروع خواندن هر چیزی، خود را در بالاترین حالت کنجکاوی قرار دهید. شما می توانید این کار را با پرسیدن سه سوال زیر انجام دهید: چه بینش بزرگی از این کتاب به دست خواهم آورد؟ چگونه این بینش زندگی من را برای همیشه تغییر خواهد داد؟ و چه زمانی از این بینش استفاده خواهم کرد؟ فرض کنید هر کتابی که می خوانید حاوی بینش عمیق است. به عنوان مثال، تصور کنید شخص دیگری ده میلیون دلار برای اطلاعاتی که می خواهید بخوانید، پرداخت می کند. با این چارچوب ذهنی، شما به شدت کنجکاو و دارای انگیزه جذب دانش خواهید بود. پس از ایجاد انگیزه کافی، نوبت به بهبود روش های مطالعه می رسد.

شما می توانید این روش خواندن را برای همه یادگیری ها اعمال کنید. ما باید انگیزه پایدار تولید کنیم.

سوالات و معادلات موثر

به عنوان راهی برای ارزیابی سطح انگیزه خود، کویک شما را تشویق می کند که سوالات زیر را از خود بپرسید:

چقدر نسبت به هدفم متعهد هستم؟

سطح انرژی روزانه من چگونه است؟

من چه میزان انرژی را رها می کنم که نباید این کار را بکنم؟

بر اساس این نکات، کویک معادله ساده ای را برای اینکه انگیزه شامل چه مواردی است، ایجاد کرده است:

انگیزه = هدف x انرژی x گام های ساده کوچک

سپس هنگام خواندن با صدای بلند بشمارید تا از بیان متن خودداری کنید.

در نهایت، چشمان خود را شل کنید و دید محیطی خود را گسترش دهید تا سعی کنید بیش از یک کلمه را در یک زمان درک کنید.

هنگامی که برای اولین بار استفاده از این سه روش (شتاب، شمارش و گسترش) را شروع می کنید، کمی احساس ناخوشایندی خواهید داشت. با این حال، اگر به استفاده از آنها ادامه دهید، شاهد افزایش قابل توجه سرعت و درک مطلب خود خواهید بود.

کویک ده مرحله برای بهبود حافظه شما ارائه می دهد.

غذاهای خوب برای مغز بخورید: آنچه می خورید به ویژه برای مغز شما مهم است. زغال اخته یک غذای عالی برای مغز است.

سعی کنید از افکار منفی و شکایت دوری کنید.

به طور منظم تمرین کند.

مواد مغذی مغز خود را دریافت کنید: آزمایش خون بدهید و کمبودهای خود را جبران کنید. مکمل های مناسب را مصرف کنید.

یک گروه همسالان مثبت انتخاب کنید: تبدیل به کسی شوید که با او وقت بگذرانید. این نکته توسط تحقیقات روی نورون های آینه ای پشتیبانی می شود. وقتی می‌بینیم که شخص دیگری در حال انجام کاری است، نورون‌های آینه‌ای ما آتش می‌گیرند، انگار ما هم داریم همان کار را انجام می‌دهیم.

شب خوب بخوابید.

از مغز خود محافظت کنید: از قرار دادن گوشی زیر بالش خودداری کنید.

چیزهای جدید یاد بگیرید: مغز شما می تواند با یادگیری چیزهای جدید تحریک شود.

استرس خود را با یوگا، مدیتیشن یا ماساژ کاهش دهید.

سعی کنید روش های خود را به طور مکرر با پرسیدن سوالات زیر از خود زیر سوال ببرید:

آیا به روش هایی که استفاده می کنم فکر کرده ام؟

آیا من این روش را از کسی یاد گرفتم که در کاری که می‌خواهم به آن برسم موفق بوده است؟

آیا اگر روش خود را تغییر دهم، نتایج من متفاوت به نظر می رسد؟

این کتاب را می توانید از اینجا بخرید.

فهرست