- نماهنگ احمقها ملت ایران را نشناختند!
- شما فساد و فحشا را آزادی میدانید!!!
- تا زمانی که روزنه باز باشد و مارها رها همچنان گزیده خواهیم شد.
- تخیل و تصور صواب- کار خوب یا سیئه- کار بد
- همه عقربهها را به ساعت ظهور تنظیم کنیم.
- لازمه بهرهمندی از هدایت قرآنی، تقوا و خشیت الهی
- ذکر یوم الله های تاریخی- ضرورت جهاد تبیین
- قرآن شناسی از دیدگاه امام خمینی(ره)
- شاه چگونه آمد و چگونه رفت؟
- تبیین نگاه مترقی و عادلانه اسلام به زن در عرصههای مختلف
- هوای نفس مانع التزام به لوازم ایمان
- زیر پوست زیبای آمریکا خشونت وحشیانه جنسی، نژادپرستی نظاممند – نادیده گرفتن حقوق زنان – رفتار وحشیانه پلیس
- دین شخصیت زن را احیا میکند.
- احساسات بر افکار تأثیر می گذارد و برعکس
- آیا غرب مظهر آزادی و امنیت زنان است؟
- حجاب یعنی بی نیاز از هر نگاهی جز خدا
- متن کامل پیام امام خمینی به بسیجیان
- روایت هایی تلخ از جنایات کوموله علیه ملت ایران
- پروژه ویرانی ایران بزرگ
- جنگ ۸ ساله یا جنگ جهانی سوم/ ۲۸۸۷ روز مقاومت
- دفاع مقدس حادثهای پرهیجان، پرمعنا و پر فایده برای امروز
- قرآن نسخه شفابخش مشکلات
- هنرمند کیست؟ کاری که هنرمندان سازنده و پیشرو انجام میدهند چیست»؟
- قرآن شناسی از دیدگاه امام خمینی(ره)
- فرهنگ بر دو قسم پیرو و پیشرو تقسیم می شود.
- آزادی چیست؟
- تحولخواهی، تحولانگیزی و تحولآفرینی
- بزرگترین انقلابِ تاریخ انقلابها
- تفکر گروهی و عدم پذیرش دیدگاه های رهبر
- برجسته سازی یا تئوری تنظیم دستور کار
- علم بلاتهذیب ضررش از جهل بدتر است
- اثبات شیعه و امامت ال محمد علیهم السلام از قرآن و کتب اهل سنت
- یکی از مصادیق آرمانزدایی، بی تفاوت کردن نسل جوان و دانشگاهی
- مرتکب گناهان شدهایم، چگونه گناهان خود را پاک کنیم؟
- زندگی اجتماعی مستلزم حقوقی جامع و قوانینی متقن
- شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
- تعداد برنامه ها با هدف ظهور، در مقابل کارهای تکراری
- عناصر قدرت و قوت ملی، ارکان اقتدار ملی
- تاکتیک دشمن در تحریف، ایجاد شک و تردید است
- راهبرد جهاد تبیین، موثرترین راه مقابله با تحریف دشمن
- جداسازی دین از زندگی
- ادب لباس زیبایی است در تن آدمی
- اندیشه های امام خمینی
- برخورد اندیشه ها
- برخی قضاوت پیامبر اکرم راقبول نداشتند
- اهداف آمریکا در مسئلهی تحریمها
- ارکان اقتدار ملی
- قهرمانِ پرافتخار
- عشق سرنوشت آدمی را در آسمانها میخواند
- عملیات ترور بزدلانه حاج قاسم
- عرفان مثبت، عرفان منفی
- علت اساسی زوال و سقوط تمدنها
- واقعیت عشق،عشق یعنی گل به جای خار باش
- آزادی بیان مقید به منطق و اخلاق
- اخلاص چیست؟ و مخلص کیست؟
- خود کم بینی احمقانه، بازگشت به خویشتن
- ارتباط حجاب با میل به خودنمایی
- ازدواج تنها درآمدن از تنهایی نیست
- منافقان بیدین، مقدسان احمق
- احزاب در فرهنگ غرب و مفهوم حزب در اسلام
- اسلام مبداء و سرچشمه ارزشها، شهید بهشتی
احزاب در فرهنگ غرب و مفهوم حزب در اسلام
وقتی خدا و پیغمبر دستوری دادند، دیگر کسی حق دخالت ندارد.
این ویژگیها را باید بشناسیم. دقت کنیم تا شیاطین ما را فریب ندهند که اگر نظام دموکراسی را پذیرفتیم باید همه لوازم آن و آن چه را غربیها میگویند بپذیریم.
امروز دموکراسی در عالم و در غرب به معنای تشکیل احزاب مختلف است.
به عقیده آنان در کشوری دموکراسی حاکم است که احزاب متعددی وجود داشته باشد.
به این ترتیب، احزاب در برابر هم جبهه گیریهایی دارند و هر کدام پیروز شدند، حکومتی تشکیل میدهند و اگر به حدنصاب نرسند، با هم ائتلاف میکنند. این فرآیندی است که تقریباً در همه کشورهای غربی اعمال میشود. اما مسأله حزب، مفهوم خاص خودش را دارد و اینطور نیست که حزب در آلمان مفهومی داشته باشد و در انگلیس مفهومی دیگر. البته احزاب در کشورهای غربی حواشیای هم دارند.
در آن کشورها مسأله شرکت مردم در انتخابات آزاد، صورت و ظاهر امر است و آنچه نقش اساسی دارد تبلیغات و پول است. عامل تعیین کننده آرای احزاب از پولی است که توزیع میکنند و تبلیغاتی است که با آن مردم را فریب میدهند.
هرکس که در این دو جهت قویتر باشد، برنده میشود،
اما ما در اسلام چنین چیزی نداریم که گروهی در انتخابات شرکت کنند، برنده شوند و برای دورهای یا چندسال حکومتی تشکیل دهند. ما در اسلام فعالیت دستهجمعی و تعاون داریم: «تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى؛ وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» از نظر ما در رأس هرم قدرت ولیفقیه قرار دارد که باید دستوراتش را از اسلام بگیرد.
جمعیتهایی هم که تشکیل میشود، اینگونه نیست که چون در انتخابات برنده شدهاند حکومت باید دست آنها باشد؛ بلکه باید به آنچه ولیفقیه از طرف خدای متعال امضا میکند عمل کنند. هرگاه ولیفقیه دستگاه پارلمان، انتخابات و قانون اساسی و … را تأیید کرد، برای ما حجت است. توجه داشته باشیم اینکه میگوییم: شرعاً واجب است که در انتخابات شرکت کنیم، «شرعاً» از فرمایش ولیفقیه استفاده میشود. چون نائب امام زمانعجلالله تعالی فرجه است؛ وگرنه آن حداکثری که به قانون اساسی رأی دادند، میتوانند فردا رأی خود را پس بگیرند. بنابراین، امضای ولیفقیه جواز شرعی بر انجام امور است. اگر او این نظام را پذیرفت و امضا کرد، این نظام، نظام مشروعی است، چون اطاعت ولیفقیه واجب است.
مفهوم حزب در اسلام
از نظر اسلام ما باید جمعیتها و تشکلاتی برای فعالیتهای سیاسی داشته باشیم، اما نه با مفهوم حزبی که در غرب وجود دارد که هرچه شورای مرکزی گفت، همه آن را اطاعت کنند. چنین چیزی در اسلام نیست. همفکری، مشورت، همکاری در انتخابات و تعهد برای انجام کاری، اگر از تعهدات مشروع و در چارچوب احکام شرعی باشد، پذیرفته شده است.
المؤمنون عند شروطهم؛ وقتی آدمی عهدی میبندد باید به آن پایبند باشد. اما باید توجه داشت: شرْطُالله قبلَ شرْطِکم. یعنی آنجایی که حکم خدا است، دیگر تعهد مردم نقشی ندارد. «وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَهٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ مِنْ أَمْرِهِمْ»۷ وقتی خدا و پیغمبر دستوری دادند، دیگر کسی حق دخالت ندارد. این ویژگیها را باید بشناسیم. دقت کنیم تا شیاطین ما را فریب ندهند که اگر نظام دموکراسی را پذیرفتیم باید همه لوازم آن و آنچه را غربیها میگویند بپذیریم. اسلام هرگز چنین چیزی ندارد. همه ما آنچه را که خدا، پیغمبر، قرآن، ائمه اطهار، ولیفقیه و دین گفته میشناسیم. در اینمیان، یاری رساندن برای اجرای احکام اسلام و حمایت از ولیفقیه تا پای جان، از دستورات دین اسلام است،
اما اینکه عدهای به هر دلیلی، در انتخابات رأی بیاورند و حاکم شوند، اطاعتشان بر دیگران واجب باشد، در اسلام نیست. همه با هم برادرند و همه با هرسلیقهای که هستند همفکری میکنند. حال، طبیعی است کسانی که سلیقههایشان به هم نزدیکتر است، بیشتر میتوانند همکاری کنند. ما هم اگر بخواهیم برنامهای را اجرا کنیم از کسانی دعوت میکنیم که همفکر ما باشند، چون نمیخواهیم میدانی برای کشمکشهای سلیقهای درست کنیم؛ بلکه میخواهیم با هم کار کنیم و طبیعی است آنهایی که سلیقهشان به هم نزدیکتر است، بهتر میتوانند با هم کار کنند. اما این بدان معنی نیست که دیگران را طرد کنیم، چون ما با هم نزدیکتر و همفکریم، بیشتر میتوانیم با هم کار کنیم و تجربه نیز ثابت کرده است که این همکاری ما در چارچوب احکام اسلام مفیدتر است.
افراد دیگری هم هستند که سلیقههای خاصی دارند. محیط، تحصیلات و تجربههای زندگیشان به هم نزدیکتر است. برای مثال، فرهنگیان و دانشگاهیان، سلیقههای نزدیکتری با هم دارند، پس بیشتر و بهتر میتوانند با هم کار کنند. در اینصورت، هر یک از تشکلها و جمیعتهای مختلف میتوانند با هم ارتباط دوستانه برقرار کنند و به تبادلنظر و انتقال تجربیات بپردازند و در این همفکری، هر کمکی که از دستشان برمیآید، برای یکدیگر انجام دهند. اما اینکه یکی حاکم باشد و دیگری محکوم، این برنده است و آن شکستخورده، در اسلام چنین مفهمومی نیست.
بخشی از بیانات آیتالله مصباح یزدی رحمه الله علیه درجمع دبیران کانون هماندیشی استانها در تاریخ ۲۶/۶/۱۳۹۰
http://mesbahyazdi.ir/node/3675