پخت و پز یک هنر، علم، فناوری یا کاردستی – تات فا

پخت و پز یک هنر، علم، فناوری یا کاردستی

پخت و پز پخت و پز را می توان به عنوان یک هنر، علم، فناوری یا کاردستی تعریف کرد که در آن غذاها معمولاً با گرما یا گاهی بدون استفاده از گرما، با تغییر ساختارهای فیزیکی یا شیمیایی آنها برای مصرف، ارائه می شوند. یک سرآشپز، مواد غذایی را به خوبی می شناسد و در […]

پخت و پز

پخت و پز

پخت و پز را می توان به عنوان یک هنر، علم، فناوری یا کاردستی تعریف کرد که در آن غذاها معمولاً با گرما یا گاهی بدون استفاده از گرما، با تغییر ساختارهای فیزیکی یا شیمیایی آنها برای مصرف، ارائه می شوند.

یک سرآشپز، مواد غذایی را به خوبی می شناسد و در مورد روش مناسب پخت و پز برای این مواد غذایی تصمیم می گیرد. شناخت مواد و برتری در تکنیک، کیفیت مواد غذایی را به بالاترین سطح می رساند. یک آشپز خوب باید بتواند با استفاده از مقداری مواد غذایی و ابزار آشپزی دستور العمل های جدید ایجاد کند. این اولین قدم در شکل گیری دستور العمل های جدید است.

روشهای پخت وپز

سرخ کردن:

سرخ کردن روشی است که در آن مواد غذای در روغن و گرمای زیاد پخته می شوند، در این روش سرعت عمل، برای جلوگیری از تغییرات شیمیای مضر در مواد غذایی بویژه روغن خیلی مهم است.

سرخ کردن گاهی با استفاده از مقدار زیادی روغن انجام می شود، از آنجایی که هنگام پخت و پز، مواد غذایی کاملاً در روغن قرار می گیرد، رنگ آن تغییر می کند و بعد از پختن، ترد می شود و قسمت داخلی آب شاداب تر است، این فرایند سرخ کردن معمولاً در خانه استفاده نمی شود.

کباب کردن:

کباب کردن یک روش پخت و پز خشک است. در این روش، مواد غذایی با استفاده از سیخ یا یک شبکه سیمی بر روی منبع حرارت قرار داده می شود و منبع گرما از پایین به مواد غذایی می رسد. در کباب کردن گاهی با تغییر روش گرما از بالا  به مواد غذایی رسانده می شود.

آب پزکردن:

در این روش مواد غذایی در داخل آب که به نقطه جوش رسانده می شود پخته می شود. این روش برای پختن بسیاری از ماد غذایی مناسب نیست. زیرا شدت جوش آب می تواند به ساختار محصول آسیب برساند.

بخار پز کردن:

در این روش مواد غذایی در محیط بسته  با بخار پخته می شوند، پخت و پز ریشه های مختلف و سبزیجات تازه و ماهی با این روش ایده آل است. در این روش گرما در حین پخت غذا به طور مساوی نفوذ می کند، این روش به علت حفظ ویتامین های مواد غذایی جزو سالم ترین روش ها در پخت و پز محسوب می شود.


با انتخاب آنلاین لوازم پخت و پز، هوشمندانه خرید کنید و درب منزل تحویل بگیرید.