ترفندهایی برای آسانتر کردن کار در آشپزخانه – تات فا

ترفندهایی برای آسانتر کردن کار در آشپزخانه

پخت و پز یکی از لذت بخش ترین کارها در جهان است، ضمن اینکه دشوار نیست بلکه با دانستن برخی نکات می تواند ساده هم باشد ولی باید بدانید که چگونه این کار را به درستی انجام دهید، کار در آشپزخانه می تواند با کشف مداوم روش های جدید و یادگیری تکنیک ها یا ترفندهای جدید، یک تجربه هیجان انگیز باشد.

ترفندهایی برای آسانتر کردن کار در آشپزخانه

ترفندهایی برای آسانتر کردن کار در آشپزخانه

پخت و پز را می توان به عنوان یک هنر، علم، فناوری یا کاردستی تعریف کرد که در آن غذاها معمولاً با گرما یا گاهی بدون استفاده از گرما، با تغییر ساختارهای فیزیکی یا شیمیایی آنها برای مصرف، ارائه می شوند.

پخت و پز یکی از لذت بخش ترین کارها در جهان است، ضمن اینکه دشوار نیست بلکه با دانستن برخی نکات می تواند ساده هم باشد ولی باید بدانید که چگونه این کار را به درستی انجام دهید، کار در آشپزخانه می تواند با کشف مداوم روش های جدید و یادگیری تکنیک ها یا ترفندهای جدید، یک تجربه هیجان انگیز باشد.

. شناخت مواد و برتری در تکنیک، کیفیت مواد غذایی را به بالاترین سطح می رساند. یک سرآشپز، مواد غذایی را به خوبی می شناسد و در مورد روش مناسب پخت و پز برای این مواد غذایی تصمیم می گیرد یک آشپز خوب باید بتواند با استفاده از مقداری مواد غذایی و ابزار آشپزی دستور العمل های جدید ایجاد کند. این اولین قدم در شکل گیری دستور العمل های جدید است.

کار در آشپزحانه

۱ – همیشه آرام باشید

آشپزخانه ها محیط هایی با استرس بسیار بالا هستند و انضباط و اعصاب آرام یک نیاز ضروری است.

۲- از محیط اطراف خود آگاه باشید

آشپزخانه یک مکان شلوغ است کوچکترین بی احتیاطی در حرکت ممکن است خطری به همراه داشته باشد.

۳- کارها را منظم وتمیز انجام دهید.

همیشه کارها را تمیز و منظم انجام دهید و حتماً قبل از حرکت به روی کار دیگری، همه چیز را در جای مناسب خود قرار دهید.

روشهای پخت وپز

سرخ کردن: سرخ کردن روشی است که در آن مواد غذای در روغن و گرمای زیاد پخته موشوند، در این روش سرعت عمل، برای جلوگیری از تغییرات شیمیای مضر در مواد غذایی بویژه روعن خیلی مهم است.

سرخ کردن گاهی با استفاده از مقدار زیادی روغن انجام می شود، از آنجایی که هنگام پخت و پز، مواد غذایی کاملاً در روغن قرار می گیرد، رنگ آن تغییر می کند و بعد از پختن، ترد می شود و قسمت داخلی آب شاداب تر است، این فرایند سرخ کردن معمولاً در خانه استفاده نمی شود.

کباب کردن: کباب کردن یک روش پخت و پز خشک است. در این روش، مواد غذایی با استفاده از سیخ یا یک شبکه سیمی بر روی منبع حرارت قرار داده می شود و منبع گرما از پایین به مواد عذایی می رسد. در کباب کردن گاهی با تغییر روش گرما از بالا  به مواد غذایی رسانده می شود.

آب پزکردن: در این روش مواد عذایی در داخل آب که به نقطه جوش رسانده می شود پخته می شود. این روش برای پختن بسیاری از ماد غذایی مناسب نیست. زیرا شدت جوش آب می تواند به ساختار محصول آسیب برساند.

بخار پز کردن: در این روش مواد غذایی در محیط بسته  با بخار پخته می شوند، پخت و پز ریشه های مختلف و سبزیجات تازه و ماهی با این روش ایده آل است. در این روش گرما در حین پخت غذا به طور مساوی نفوذ می کند، این روش به علت حفظ ویتامین های مواد غذایی جزو سالم ترین روش ها درپخت و پز محسوب می شود.

نکته ها

  • اضافه کردن سرکه به آب هنگام جوشاندن تخم مرغ باعث می شود پوسته راحت تر جدا شود.
  • اگر هنگام جوشاندن تخم مرغ، یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به آب اضافه کنید، می توانید به راحتی تخم مرغ خود را پوست بگیرید.
  • گیاهانی مانند رزماری و آویشن را می توان به طور کامل منجمد کرد. وقتی می آیید از آنها استفاده کنید، آنها به طور طبیعی تکه تکه می شوند.
  • آرد سوخاری خود را با خشک کردن و خرد کردن نان های بیات درست کنید، پس از خشک شدن خرده ها نان را در یک لایه نازک روی یک ورقه پخت پخش کنید. به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۱۴۰ درجه بپزید، تا خرده ها طلایی شوند.
  • میهمانی دارید و فضای کافی در یخچال و فریزر برای سرد کردن نوشیدنی ها ندارید. با قرار دادن نوشیدنی ها در ظرف بزرگ پر از آب یخ نمکی، نوشیدنی ها را به سرعت خنک کنید. نمک باعث افت دما می شود و در عرض چند ثانیه نوشیدنی های سرد یخی به شما می دهد.
  • هنگام پختن مرغ در فر، سر مرغ را به جلو و پاها را به طرف پشت اجاق قرار دهید و آن را به پشت برگردانید. زیرا پاها سخت تر می پزند و قسمت پشت اجاق گرمتر است.
  • اگر پیاز را قبل از خرد کردن در فریزر یا آب یخ نگه دارید، چشمان شما را کمتر می سوزاند.
  • اگر پیاز را در کنار شعله روشن اجاق خرد کنید چشمان شما را نمی سوزاند.
  • برای بدست آوردن ماکارونی های نرم و خوشمزه می توانید هنگام پخت و پز از شیر به جای آب استفاده کنید.
  • اگر چند قطره آب لیمو به خمیر کیک اضافه کنید، بیکینگ پودر به لطف اسید سیتریک فعال می شود و کیک شما بهتر پخته می شود.
  • در هنگام تهیه خمیر شیرینی، اگر یک قاشق پودر قند را به مخلوط اضافه کنید، حجم خمیر شما بیشتر می شود.
  • در هنگام پختن حبوبات مانند لوبیا قرمز و نخود، اگر کف سفیدی که روی آب جوش تجمع می کند را جمع کنید، نفخ کمتری خواهید داشت.
  • با دیدن پوست لیمو می توانید ترش بودن لیمو را درک کنید. لیموهای پوست نازک از لیمو های با پوست ضخیمپوست ترش تر هستند.
  • اگر غذای شما خیلی شور است، چند برش سیب زمینی را در قابلمه بگذارید. نشاسته موجود در سیب زمینی به راحتی مشکل شما را برطرف می کند.
  • اگر یک قاشق مرباخوری سرکه را به خمیر شیرینی هایی مانند بامیه که بعد از سرخ کردن در شربت انداخته می شود اضافه کنید، ترد تر خواهند شد

چگونه عسل تقلبی را تشخیص بدهیم؟ کارشناسان هشدار داده اند که نمی توان از رنگ، قوام، بو، تبلور یا طعم عسل تقلبی بودن آن را درک کرد، حتی در اغلب موارد با قرار دادن شربت قند با طعم دهنده در مقابل کندوی زنبور عسل، زنبورها تغذیه کرده و عسل با طعم و عطر تولید می کنند که در واقع عسل واقعی نیست، به همین دلیل این وضعیت تنها با تجزیه و تحلیل در محیط آزمایشگاهی قابل تعیین است.

در زمستان زنجبیل را در رژیم غذایی خود از دست ندهید. مصرف زنجبیل تازه برای محافظت در برابر سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن و سالم ماندن در ماه های زمستان بسیار مهم است. زنجبیل که یک ماده مغذی بسیار مفید ریشه است از زمان های بسیار قدیم به دلیل خاصیت درمانی آن در بسیاری از فرهنگ ها به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گرفت. تهیه ی دم نوش و یا افزودن پودر زنجبیل به انواع غذاها  از راه های مرسوم برای استفاده از زنجبیل است.