تیرگی بین حقایق و نظرات در رسانه ها – تات فا

تیرگی بین حقایق و نظرات در رسانه ها

مراقب اظهاراتی باشید که ممکن است واقعی به نظر برسند، اما در واقع نظراتی هستند که به نفع یک دیدگاه خاص هستند، باشید. به آنها اعتماد نکنید و از منابع خبری که به تحریک خشم و ترس شما بیشتر از گزارش اخبار عینی اهمیت می دهند، دوری کنید.

تیرگی بین حقایق و نظرات در رسانه ها

تیرگی بین حقایق و نظرات در رسانه ها

درک اخبار قبلا ساده تر بود. روزنامه ها، رادیو و تلویزیون معمولاً بین واقعیت عینی قابل اثبات و نظری که توسط نویسندگان و تهیه کنندگان آنها ساخته می شد، تمایز واضح قائل می شدند. آنها از عباراتی مانند سرمقاله، ویرایش و تفسیر برای تمایز محتوای نظری از گزارش عینی استفاده می کردند.

اما در طول سال‌ها، اینترنت به محو کردن مرز بین واقعیت و عقیده در رسانه‌ها کمک کرده است. اکنون منابع تقریباً نامحدودی وجود دارد که محتوا را به صورت آنلاین ایجاد می کنند، و اصطلاحاتی مانند سرمقاله، ویرایش و یا تفسیر کاملاً محو شده اند، و هیچ فرآیند یا مرجعی برای بررسی وجود ندارد که از رسانه ها بخواهد واقعیت یا نظر بودن محتوا را ذکر کنند.

نظرات: فراز و نشیب ها

نظرات ذاتاً هنگام گزارش اخبار بد نیستند. آنها می توانند زمینه جدید یا دیدگاه متفاوتی را ارائه دهند. همچنین نقش مؤثری در پیدایش ایده های جدید دارند.

دو نفر صحبت می کنند، یکی می گوید «چشم انداز»، دیگری می گوید «زمینه».

این روزها، به نظر می رسد که ما بخشی از توانایی خود را برای تشخیص مطالب مبتنی بر نظر را که به درستی برچسب گذاری نشده، از دست داده ایم. متأسفانه کسانی وجود دارند که از تولید محتوای بدون برچسب روشن، سود می یرند و از استفاده آن راضی هستند.  آنها نظرات را با چند واقعیت مخلوط می کنند تا دیدگاه خود را معتبرتر کنند. این کار به آنها کمک می کند تا احساسات خوانندگان را با محتوای خود درگیر کنتد.

شناسایی حقایق و نظرات

شاید فکر کنید که می توانید تفاوت بین واقعیت و عقیده را تشخیص دهید. ولی، ممکن است سخت تر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد. یک مطالعه پژوهشی، پنج محتوای واقعی و پنج اظهار نظر را ایجاد کرد و سپس از مردم خواست که تشخیص دهند کدام محتوا، واقعی و کدام اظهار نظر است. از بین ۵۰۰۰ بزرگسال، تنها ۳۵ درصد هر پنج اظهار نظر را به درستی شناسایی کردند، و ۲۶ درصد هر پنج اظهار نظر را واقعی شناسایی کردند.

این بدان معناست که اکثریت قریب به اتفاق یا حقایق را به عنوان نظرات می‌دانستند، یا نظرات را به عنوان واقعیت می‌پذیرفتند. تفسیرهای نادرست از این قبیل می تواند به راحتی منجر به سردرگمی و مشکل در بحث درباره اخبار با دیگران شود. این مطالعه همچنین نشان داد که اگر نظرات با باورهای موجود افراد مطابقت داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که یک نظر را به عنوان یک واقعیت ببینند.

تشخیص تفاوت

تاری بین واقعیت و نظر به این زودی ها از بین نخواهد رفت، بنابراین تشخیص تفاوت به عهده شماست. به عنوان مثال، مراقب اظهاراتی باشید که ممکن است واقعی به نظر برسند، اما در واقع نظراتی هستند که به نفع یک دیدگاه خاص هستند. و در حالی که حتی ممکن است هر از گاهی عباراتی مانند سرمقاله را نیز بیابید، به آنها اعتماد نکنید و از منابع خبری که به تحریک خشم و ترس شما بیشتر از گزارش اخبار عینی اهمیت می دهند، دوری کنید.

اگرچه ممکن است دشوار باشد، اما شناخت حقایق و عقاید در رسانه ها می تواند تأثیر فوق العاده ای بر نحوه دید شما از جهان داشته باشد.

امام علی علیه السلام: أَلاَ وَ إِنَّهُ مَنْ لاَیَنْفَعُهُ الْحَقُّ، یَضُرُّهُ الْبَاطِلُ: وَ مَنْ لایَسْتَقیمُ بِهِ الْهُدَى، یَجُرُّ بِهِ الضَّلاَلُ إِلَى الرَّدَى.
آگاه باشید آن کس را که حق منفعت نرساند، باطل به او زیان خواهد رساند، و آن کس که هدایت راهنماى او نباشد، گمراهى او را به هلاکت خواهد افکند. نهج البلاغه خطبه