تمیز کردن و نگهداری مسواک بدون میکروب – تات فا

تمیز کردن و نگهداری مسواک بدون میکروب

دهان محل زندگی میلیون ها میکروب است، از جمله آنهایی که در پلاک روی دندان ها زندگی می کنند، بنابراین جای تعجب ندارد که این میکروب ها بتوانند روی مسواک جمع شوند.

تمیز-کردن-و-نگهداری-مسواک-بدون-میکروب

تمیز کردن و نگهداری مسواک بدون میکروب

دهان محل زندگی میلیون ها میکروب است، از جمله آنهایی که در پلاک روی دندان ها زندگی می کنند، بنابراین جای تعجب ندارد که این میکروب ها بتوانند روی مسواک جمع شوند.

هنگامی که توالت را شستشو می دهید، ذراتی از آب چرخشی که زباله ها را از کاسه خارج می کند به علت فشار آب به هوا شلیک می شود، این ذرات کوچک که با زباله ها مخلوط شده با باکتری به نام کلیفرم مدفوع آلوده است.

این یک پدیده شناخته شده است و مطالعات نشان داده اند که این باکتری های توالت می توانند به موهای مسواک برسند.

سه نکته برای تمیز کردن مسواک و نگه داشتن آن بدون میکروب

  1.  دست ها را قبل و بعد از مسواک زدن بشویید. مهم است که هر زمان که می خواهید مسواک خود را لمس کنید، دستان خود را با صابون و آب بشویید. دستان وسیله اصلی برای انتقال باکتریها و ویروس ها است، بنابر این شستن دست ها قبل و بعد از مسواک زدن به متوقف شدن انتشار میکروب ها کمک می کند.
  2. مسواک خود را به درستی بشویید و در محل مناسبی قرار دهید. پس از شستشو، آن را در حالت ایستاده قرار دهید و بگذارید بوسیله هوا خشک شود. باکتری هایی که بر روی مسواک زندگی می کنند عمدتا بی هوازی هستند به این معنی که در صورت وجود اکسیژن می میرند بنابر این خشک شدن مسواک سبب از بین رفتن بیشتر باکتری ها می شود، بنابراین مهم است که آن را در هوای آزاد رها کنید. اما سعی کنید آن را در نزدیکی توالت قرار ندهید.
  3. مسواک خود را ضد عفونی کنید. در حالی که اعتقادی بر این نیست که میکروب های روی مسواک می توانند مستقیماً باعث ایجاد مشکلات سلامتی شوند، ولی تمیز کردن مسواک و نگهداری آن و تعویض به موقع آن برای حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. برای تمیز کردن مسواک قبل و بعد از استفاده، آن را با آب و مایع ضد عفونی کننده و یا مایع دستشویی کاملاً بشویید. همچنین می توانید مسواک خود را با دهانشویه های ضد عفونی کننده، پراکسید هیدروژن و ضدعفونی کننده اشعه ماوراء بنفش ضد عفونی کنید. پراکسید هیدروژن یک ماده ضد عفونی کننده مؤثر است که می تواند اجزای اساسی سلولهای جوانه زده را از بین ببرد و طیف گسترده ای از میکروارگانیسم ها را غیرفعال کند. دهانشویه های ضد عفونی کننده نیز حاوی مواد فعال مختلفی مانند الکل، منتول و اکالیپتول هستند که همگی می توانند باکتری ها را از بین ببرند.

نحوه ضد عفونی کردن مسواک با استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده یا پراکسید هیدروژن:

بعد از مسواک زدن موهای مسواک را کاملا در آب بشویید.

مقداری از دهانشویه ضد عفونی کننده یا پراکسید هیدروژن ۳٪ را درون یک فنجان به اندازه ای که برای پوشاندن مسواک کافی باشد، بریزید.

مسواک را حدود ۱۵ دقیقه در داخل آن قرار دهید.

قبل از استفاده مجدد از مسواک، آن را کاملاً بشویید.

همچنین از مواد طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین نیز می توانید برای ضد عفونی کردن مسواک استفاده کنید.

جوش شیرین دارای قدرت ضد باکتریایی است و خیساندن مسواک در یک فنجان محلول آب، حاوی دو قاشق چای خوری جوش شیرین که به عنوان بی کربنات سدیم نیز شناخته می شود، می تواند باکتری ها را از بین ببرد. همچنین می تواند به عنوان یک ماده سفید کننده دندان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

و آخر اینکه برای جلوگیری از آلوده شدن مسواک توسط میکروب ها مهم است که مسواک خود را به درستی نگهداری کنید. و از بهداشتی بودن آن مطمئن شوید. حتی المقدور مسواک خود را بعد از سه یا چهار ماه استفاده جایگزین کنید.

از نگهداری چندین برس متعلق به اعضای خانواده در یک ظرف نگهدارنده یا کشو، در کنار یکدیگر خودداری کنید. زیرا میکروب ها می توانند از این طریق گسترش پیدا کنند.