تاریخ استفاده از سلاح های شیمیایی به دوران باستان باز می گردد – تات فا

تاریخ استفاده از سلاح های شیمیایی به دوران باستان باز می گردد

استفاده از سلاح های شیمیایی به دوران باستان باز می گردد، زمانی که نیروهای متخاصم مکررا منابع آب دشمنان را مسموم می کردند. در سال 673 میلادی، بیزانسی ها با شعله ور کردن مواد شیمیایی (معروف به آتش یونانی)  از قسطنطنیه در برابر نیروی دریایی ساراسن دفاع کردند.

استفاده از سلاح های شیمیایی به دوران باستان باز می گردد

سلاح های شیمیایی در تاریخ

استفاده از سلاح های شیمیایی به دوران باستان باز می گردد، زمانی که نیروهای متخاصم مکررا منابع آب دشمنان را مسموم می کردند. در سال ۶۷۳ میلادی، بیزانسی ها با شعله ور کردن مواد شیمیایی (معروف به آتش یونانی)  از قسطنطنیه در برابر نیروی دریایی ساراسن دفاع کردند.

سلاح های شیمیایی قبل از اینکه به شکل مدرن خود در جنگ جهانی اول (۱۹۱۴-۱۹۱۸) مورد استفاده قرار گیرند، به سلاح های واقعی کشتار جمعی تبدیل نشده بودند.

در جنگ جهانی اول تا پایان جنگ، هر دو طرف جنگ از مقادیر زیادی سلاح شیمیایی استفاده کردند که حدود ۱۳۰۰۰۰۰ تلفات از جمله ۹۱۰۰۰ کشته برجای گذاشت. ارتش روسیه حدود ۵۰۰۰۰۰ نفر از این تلفات را متحمل شد و انگلیسی ها ۱۸۰۰۰۰ مجروح یا کشته بر اثر سلاح های شیمیایی داشتند. در جنگ جهانی اول یک سوم از کل تلفات ایالات متحده آمریکا ناشی از خردل و سایر گازهای شیمیایی بود. در مجموع، در طول جنگ جهانی اول کشورهای متخاصم عوامل شیمیایی مختلفی از جمله گاز خردل، که شاید حدود ۹۰ درصد از کل تلفات شیمیایی ناشی از آن بود را به کار گرفتند.

استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی در جنگ با ایران

در اواخر مهر ۱۳۵۹ عراق برای مقابله با نیروهای نظامی ایران استفاده از سلاح شیمیایی را که مواد اولیه آن را از کشور آلمان دریافت کرده بود آغاز کرد.  در اواخر مهر ۱۳۶۲ (نوامبر ۱۹۸۳) ایران اقدام به شکایت در مورد استفاده عراق از سلاحهای شیمیایی کرد و عده ای از مسدومان را به بیمارستانهای غرب اعزام کرد. سازمان ملل سه گروه حقیقت یاب را در سالهای ۱۹۸۴-۱۳۶۵ و ۱۹۸۶-۱۳۶۷ و ۱۹۸۷-۱۳۶۸ اعزام کرد و همگی استفاده از سلاحهای شیمیایی و روند افزایشی آنرا تایید کردند.

 کاربرد گسترده سلاحهای شیمیایی توسط عراق را باید پس از پیروزی‌های ایران در عملیات‌ والفجر۲ (۲۹ تیر تا ۱۳ مرداد ۱۳۶۲ )  عملیات والفجر ۴ ۲۷ مهر تا۳۰ آبان ۱۳۶۲ و عملیات خیبر و بدر دانست. در طول جنگ عراقی‌ها نه ‌تنها در برابر نظامیان بلکه از طیف گسترده‌ای از این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان نیز استفاده ‌کردند.

از سال ۱۳۶۳ استفاده گسترده عراق از گاز اعصاب، گاز تاول‌زا و گازهای عامل خون آغاز شد. تنها در یکی از موارد استفاده عراق از این قبیل سلاح‌ها علیه شهروندان عراقی حامی ایران در اسفند ۱۳۶۶، متجاوز از ۵۰۰۰ نفر غیرنظامی کشته و ۷۰۰۰ نفر دیگر مجروح شدند.

مطالب مرتبط

حفاظت و دفاع در میدان جنگ در برابر سلاح های شیمیایی

انواع سلاح های شیمیایی-استفاده از سلاح های شیمیایی


یکی از صریح ترین آیات در نکوهش غیبت که آن را گناهی کبیره دانسته، آیه ۱۲ سوره ی حجرات است:  ای کسانی که ایمان آورده اید! از بسیاری از گمان ها در حق یکدیگر بپرهیزید که برخی از گمان ها گناه است و درباره ی یکدیگر #تجسس نکنید و برخی از شما از دیگری غیبت نکند. آیا هیچ از یک از شما دوست دارد گوشت برادر مرده اش را بخورد؟ البته از آن کراهت دارید و …