علل رفتار پرخاشگرانه در کودکان چیست؟ – تات فا
علل رفتار پرخاشگرانه در کودکان چیست؟

علل رفتار پرخاشگرانه در کودکان چیست؟

تقریباً هر کودکی در یک مرحله از رشد خود، ویژگی های پرخاشگرانه را نشان می دهد و این امر کاملا طبیعی است، اما اگر پرخاشگری در کودکان در مدت زمان طولانی تری ادامه یابد، باید دلایل آن را زیر سوال برد.

رفتار پرخاشگرانه معمولاً با گاز گرفتن، هل دادن، خراشیدن یا ضربه زدن توسط کودکان بیان می شود و اساساً خشم علیه افراد، حیوانات یا اشیاء است.

کودک از طریق پرخاشگری نشان می دهد که به کمک نیاز دارد و نمی داند چگونه با موقعیت های خاص کنار بیاید.

پرخاشگری می تواند به اشکال زیر باشد:

پرخاشگری کلامی

پرخاشگری فیزیکی (علیه افراد، حیوانات، اشیا)

محیط اجتماعی نقش مهمی در بروز پرخاشگری دارد.

محیط اجتماعی شامل:

  • خانه والدین
  • دوستان و همکلاسی ها

کودکان از طریق تقلید، رفتارهای خاصی را یاد می گیرند. این بدان معنی است که آنها رفتارهای مثبت و منفی مراقبین را تقلید می کنند. وقتی کودک نسبت به مادر پرخاشگر است، یعنی این رفتار را در زندگی خانوادگی آموخته است. بنابراین والدین به عنوان الگو نقش مهمی دارند.

در مرحله سرپیچی، کودکان نوپا محدودیت های خود را آزمایش می کنند. وقتی به خواسته خود نمی رسند، شروع به گریه می کنند و عصبانی می شوند. در این مواقع، مهم است که والدین ثابت قدم باشند و فرزندان خود را به رفتار پرخاشگرانه تشویق نکنند.

اگر کودک شما مثلاً یک تکه شکلات می‌خواهد، اگرچه ناهار آماده است، نباید تسلیم شوید. در غیر این صورت کودک شما خواهد آموخت که رفتار پرخاشگرانه او به نتیجه مطلوب منجر خواهد شد.

اگر در مدرسه رفتار پرخاشگرانه در کودکان رخ داد، حتما باید با معلمان مسئول صحبت کنید. این تنها راهی است که می توانید بفهمید در کدام موقعیت ها حملات تهاجمی در کودکان ایجاد می شود.

دلایل دیگری که باعث می شود کودک در مهد کودک با پرخاشگری رفتار کند، عوامل روانی یا نمایش خشونت در رسانه ها است.

برخورد با کودکان پرخاشگر

کودک من گوش نمی دهد و پرخاشگر است.

باید به فرزند شما این فرصت داده شود تا رفتار مناسب را بیاموزد.

برای اینکه کودکان پرخاشگر رفتار عادی نشان دهند، در درجه اول به والدین بستگی دارد. آنها مهمترین مراجعی هستند که می توانند الگوی خوبی برای تغییر رفتار باشند.

فرآیندها و پیامدهای رفتار پرخاشگرانه را برای کودک روشن کنید تا بصیرت نشان دهد. فرزند شما باید یاد بگیرد که رفتار پرخاشگرانه نتیجه مطلوب را به همراه نخواهد داشت. با کودک خود صحبت کنید و به طور خاص در مورد موقعیت هایی که باعث خشم می شود بپرسید. وقتی کودکان نمی توانند در مورد احساسات خود صحبت کنند، اغلب آنها را به شکل خشونت فیزیکی بیرون می دهند.

از پرخاشگری و انرژی کودک به طور مثبت با ارائه راه های خلاقانه برای رهاسازی آن استفاده کنید، به عنوان مثال. می توان از فعالیت های ورزشی برای از بین بردن خشم در کودکان استفاده کرد. فعالیت بدنی استرس را کاهش می دهد. این نوع کنترل خشم در کودکان معمولاً بسیار موفق است.

همچنین مهم است که کودک خود را تا حد امکان تحسین کنید. تحسین هدفمند باعث ایجاد اعتماد به نفس در کودکان می شود و نقاط قوت خود را می شناسند و بهتر می توانند با نقاط ضعف خود مقابله کنند.

قوانینی را در خانه ایجاد کنید که همه اعضای خانواده باید از آن پیروی کنند. بنابراین همه دقیقاً می دانند که کدام رفتار مطلوب و کدام رفتار نامطلوب است.

No post found!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *